Estem preparats per a un terratrèmol?
El programa Info K va emetre un reportatge el mateix dia del succés.
- Què passava a Taiwan el dia 3 d’abril mentre nosaltres dormíem?
- Per què surten dels edificis les persones durant un terratrèmol?
- Què es veu en les imatges enregistrades a l’interior de les cases durant la sacsejada?
- Què els passa als cotxes que circulaven en aquell moment?
- Quants edificis han estat afectats?
- Què han fet els equips de rescat?
- Ha afectat moltes persones el terratrèmol?
- On és Taiwan?
- A quina distància aproximada es troba de Catalunya? Què vol dir que és a l’est de Catalunya?
- Com explicaríeu què és l’epicentre d’un terratrèmol? On era el del sisme de Taiwan?
- Quina magnitud va tenir? Va ser molt potent, o no ho va ser gaire?
- Al vídeo es diu que els efectes del terratrèmol podien haver estat molt pitjors. Com és que no ha estat així?
Ajudar els altres (1r, 2n i 3r)
1 Hi ha persones que no poden sortir corrent d’un edifici, encara que hi hagi un terratrèmol. En un cas així, l’ajuda d’altres persones els pot salvar la vida.
Mireu aquest vídeo i comenteu què fan les infermeres.
- Per què creieu que ho fan?
- Què podria haver passat si no haguessin agafat els bressols dels nadons?
Feu una simulació de la situació posant una caixa de sabates sobre la taula amb uns cotxets de joguina i una moneda a sobre de cada cotxet, que serien els bressols i els bebès. Desplaceu la caixa amb moviments forts cap als dos costats i endavant i endarrere i comproveu què passa amb els cotxets i amb les monedes.
- Què va evitar el fet que les infermeres agafessin els bressols i no els deixessin moure lliurement?
- Què penseu del que van fer les infermeres? Es van arriscar?
Finament, feu un dibuix de la situació i escriviu una frase curta sobre què diríeu a les infermeres.
Com cal construir en una zona de risc (4t, 5è i 6è)
1 Taiwan és un país força preparat per als terratrèmols. Quin material de construcció és més segur en una zona de risc de terratrèmols com la de Taiwan?
Mireu aquesta simulació per ordinador sobre com reacciona l’estructura d’uns edificis construïts amb diferents materials segons la intensitat de diferents terratrèmols.
Abans de començar:
- Prepareu paper i llapis.
- Busqueu la traducció d’aquests noms de materials en anglès: steel, timber, concrete, brick i informeu-vos de què són.
- Repasseu la numeració romana. Quins nombres representen I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII?
Comenceu a mirar les imatges i anoteu quin és el moment en què cada edifici té desperfectes importants i cau. Fixeu-vos en l’escala d’intensitat que apareix a la part baixa i que es destaca en cada simulació amb la paraula Intensity.
Poseu en comú les dades recollides (podeu fer servir una taula de doble entrada) i comenteu quin material triaríeu en diferents casos. Raoneu les respostes.
- Com reaccionen els edificis a un sisme d’intensitat VI?
- Quan cau el primer edifici de la simulació? I la resta?
- Hi ha algun edifici que no cau? De quin material és?
- Si heu de construir un edifici en una zona amb risc elevat de terratrèmols, com ara el Japó, quin material triaríeu?
- I si l’heu de construir a Catalunya?
Per explicar als alumnes el context geològic en què es produeixen els terratrèmols podeu mirar aquests vídeos: Periscopi: els terratrèmols, Happy Learning: Què és un terratrèmol?
Podeu consultar la notícia del blog de Text sobre el terratrèmol de Turquia i Síria del 2023 i comparar les conseqüències dels dos terratrèmols i veure l’acció dels equips de rescat.
En aquest vídeo podeu observar què aprenen els nens de l’illa del Hierro per saber com reaccionar si hi ha un terratrèmol en aquesta zona. També s’explica l’origen geològic de les illes Canàries i per què és una zona on es produeixen moviments sísmics molt sovint, encara que normalment no siguin de molta intensitat.
Si feu servir materials de Text…
- En l’itinerari 3 del llibre Itineraris.Coneixement del medi natural, social i cultural 5 de Tercer cicle trobareu informació sobre la dinàmica terrestre i els agents geològics per posar en context, a un nivell molt general, l’origen dels terratrèmols.
Si tens suggeriments, dubtes, crítiques o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol Comentaris sobre el “Saps què ha passat?” a editorial@text.cat.
Vols rebre la versió descarregable d’aquest recurs?