Després del terratrèmol
Davant d’una catàstrofe com aquesta calia actuar ràpid per localitzar els supervivents i treure’ls d’entre les runes com abans millor. Els equips de rescat treballaven contra rellotge: a més del temps, tenien el fred com a enemic. Calien moltes mans! Per sort, de seguida van rebre ajuda internacional: des de diferents parts del món van començar a arribar altres equips de rescat per buscar supervivents.
Un d’aquests equips és la Unitat Canina K-9 de Creixell, que utilitza gossos ensinistrats per rescatar persones sepultades. Ja havien col·laborat en catàstrofes anteriors, i ràpidament van viatjar fins a Turquia per donar un cop de mà. Ho podeu veure en aquest vídeo:
- Si voleu aprofundir sobre la feina dels gossos de rescat, aquesta notícia us pot ajudar.
- En aquest àudio del programa Via Lliure, de RAC1, un membre de la UME explica com va ser un dels rescats en què van col·laborar.
- On va tenir lloc el terratrèmol de la setmana passada?
- Què fan els equips de rescat que acudeixen a les zones afectades per terratrèmols?
- Per a què estan ensinistrats, els gossos dels equips de rescat?
- Segons el primer vídeo, quines dues característiques fan que els gossos siguin tan bons en aquesta feina?
- Segons el segon vídeo, per què és important que hi hagi silenci quan un gos entra en un edifici ensorrat?
Sobre la importància dels nanosatèl·lits en el nostre dia a dia:
- Què n’opineu, d’aquests equips de rescat que van voluntàriament a zones on hi ha hagut catàstrofes per intentar ajudar?
- Us agradaria formar part d’algun equip de rescat, quan sigueu grans? Per què?
- Moltes persones han salvat la vida però han perdut la casa i tot el que tenien. Què creieu què faran ara? Com us sentiríeu vosaltres, en la seva situació?
- Les zones afectades pel terratrèmol trigaran temps a tornar a la normalitat. En la vostra opinió, quines són les tres coses prioritàries què caldria fer per recuperar aquestes zones?
Estudiem els terratrèmols (primer cicle)
1 Per què hi ha terratrèmols? Mireu amb atenció aquest vídeo i ho sabreu. Després, entre tots, elaboreu un petit diccionari que inclogui paraules relacionades amb els terratrèmols i les seves definicions.
2 Ara que ja sabeu com treballen els equips de rescat i els seus gossos, què us sembla si els escriviu una carta o un mail per agrair-los la seva feina? També podeu fer dibuixos i adjuntar-los a l’escrit. El mestre o la mestra us ajudarà a localitzar un d’aquests equips de rescat (com la Unitat Canina K-9 de Creixell o la UME) i buscar l’adreça on els heu d’escriure.
I a Síria, què està passant? (segon i tercer cicle)
1 La majoria de les imatges de rescats que ens han arribat són de Turquia, tot i que el terratrèmol també ha afectat Síria. Allà, però, com que hi ha guerra, és difícil que hi arribi ajuda internacional. Mireu aquest vídeo sobre la situació a Síria. Us sembla justa? Com creieu que es podria solucionar? Debateu-ho a classe.
2 I vosaltres, com podríeu col·laborar amb els afectats pel terratrèmol? Busqueu informació sobre possibles vies de col·laboració i penseu també altres iniciatives que podríeu posar en marxa vosaltres mateixos. Si us animeu, podeu tirar endavant alguna proposta.
Si feu servir llibres d’educació en valors de Text…
Aquests recursos us poden ser útils per complementar la proposta:
- Llibre de 1r: sessió 18 (Els uns pels altres), sobre la solidaritat.
- Llibre de 4t: sessió 2 (Malgrat tot), sobre la capacitat d’adaptació i superació.
T’ha agradat aquest recurs? No te’n perdis cap!
ojala todos se recuperen
მე მომწონს თურქეთი, ამიტომ იმედი მაქვს არავის არაფერი დაემართება