Un any de guerra

març 1, 2023 | Saps què ha passat?

Divendres 24 de febrer va fer un any que Rússia va envair Ucraïna. Com ens va colpir a tots, aquella notícia! No imaginàvem que la guerra duraria tant. Potser trobeu que aquest any ha passat molt ràpid. Creieu que deuen tenir la mateixa sensació, els infants que han hagut de conviure amb la guerra dia rere dia?
ENS INFORMEM…
Recordeu com ens vam entristir tots, quan vam saber que Rússia havia atacat Ucraïna? Constantment ens arribaven notícies i imatges de ciutats bombardejades i famílies que fugien del país. La solidaritat dels europeus no es va fer esperar: moltíssima gent oferia ajuda als refugiats ucraïnesos o enviava recursos a les persones que es van quedar a Ucraïna.

Des de llavors, la guerra no s’ha aturat. Però, a mesura que passaven els mesos, les notícies en parlaven cada cop menys. Ja no hi pensàvem tant, oi? Fins ara, que ha arribat el primer aniversari de la guerra.

A Ucraïna encara hi ha combats i hi cauen bombes. Les persones que van decidir quedar-se al país no ho tenen gens fàcil. Més enllà del risc de patir atacs i bombardejos, tenen dificultats per trobar aliments, han de conviure amb talls de llum constants i sovint passen fred perquè no poden escalfar la casa. Tot i així, intenten seguir amb el seu dia a dia.

És el cas de l’Eva, la nena protagonista d’aquest vídeo. Ara té una vida molt més complicada, però no ha perdut el somni de ser gimnasta olímpica:

I les escoles?

Moltes escoles han quedat destruïdes o fetes malbé per les bombes. Això ha fet que infinitat de nens i nenes no puguin anar a classe. Alguns poden continuar estudiant des de casa, a través d’Internet, però també tenen dificultats perquè sovint els tallen la llum i la connexió. I n’hi ha que continuen aprenent en aules d’acollida, com veureu en aquest vídeo:

Nota per als docents:

PARLEM…
Sobre el text i els vídeos:

  • Quina situació pateixen les persones que s’han quedat a Ucraïna?
  • L’Eva diu que el primer dia de la guerra va ser el pitjor de la seva vida. Per què?
  • Quines precaucions prenen a casa, l’Eva i la seva família? I als entrenaments?
  • Els infants que s’han quedat a Ucraïna continuen estudiant? Com s’ho fan?
  • Els protagonistes del segon vídeo estudien en una aula d’acollida. Expliqueu amb les vostres paraules com és aquest espai i què hi fan.

Sobre la guerra a Ucraïna i el tractament que en fan els mitjans:

  • Recordeu les primeres setmanes de la guerra d’Ucraïna? Què és el que més us va impactar, de les notícies que us van arribar aquelles setmanes?
  • Per què creieu que cada cop se’n parla menys, de la guerra? Us sembla just?
  • Poseu-vos en la pell dels infants que han viscut aquest any en plena guerra. Teniu en compte que ja venien d’una situació complicada, com vosaltres, amb la pandèmia… Com us sentíreu? Què faríeu per mantenir l’ànim i intentar tirar endavant?
  • Com heu pogut comprovar, les noves tecnologies han estat molt útils en aquesta guerra. Poseu-ne alguns exemples.
  • Les últimes setmanes tothom ha estat pendent de les conseqüències devastadores del terratrèmol de Turquia i Síria. Creieu que, d’aquí a uns mesos, se’n parlarà tant?
  • Què caldria fer perquè, encara que passi el temps i les notícies ja no en parlin, la gent no oblidi les víctimes de guerres o de catàstrofes naturals?
FEM…

Encara ens necessiten! (primer cicle)

En Felip és un periodista que ha anat a Ucraïna per a explicar-nos com va la guerra. En aquest vídeo ens diu com hi viuen els nens i nenes ucraïnesos. Mireu-lol i comenteu-lo entre tots. Per què no poden anar a l’escola, aquests nens i nenes? Per què és tan perillós que surtin al carrer? Com us sentiríeu vosaltres si us trobéssiu en la mateixa situació que ells?

2 Al vídeo, en Felip explica que els ucraïnesos demanen que els continuem ajudant. Com ho podríeu fer vosaltres, des de l’escola? Penseu-hi entre tots! Després podeu plantejar les vostres propostes a la direcció de l’escola i a les vostres famílies.


Reflexionem sobre el conflicte (segon i tercer cicle)

Diríeu que els ucraïnesos són les úniques víctimes d’aquesta guerra? O també n’hi ha del bàndol rus? Podríeu diferenciar clarament entre “bons” i “dolents”, en aquest conflicte? Debateu-ho a classe. Abans, pot ser interessant que mireu aquest reportatge sobre un jove rus que viu amagat al bosc perquè no vol fer de soldat.

Ara que esteu ben informats i informades sobre la guerra a Ucraïna, escriviu un article d’opinió. Podeu reflexionar sobre l’origen del conflicte, sobre la situació dels infants, sobre el paper dels mitjans de comunicació, sobre l’ajut internacional, etc.

Si feu servir llibres d’educació en valors de Text…

Podeu complementar la proposta amb els recursos següents:

  • Llibre de 1r: sessió 18 (Els uns pels altres).
  • Llibre de 3r: sessió 18 (Què puc fer jo?).
  • Llibre del tercer cicle: sessió 15 (Contra la guerra).

T’ha agradat aquest recurs? No te’n perdis cap!