I tu, com portes el català?
A les escoles també es treballa, dia a dia i des de l’aula, per potenciar l’ús de la llengua i per facilitar-ne l’aprenentatge als nouvinguts. La iniciativa dels padrins lingüístics d’una escola de Manresa n’és un bon exemple. La voleu conèixer?
- De quin país venen els alumnes que ens presenta el reportatge? On viuen ara?
- Quan van arribar a Catalunya?
- On aprenen català? Amb qui?
- De quina manera n’aprenen?
- Qui ha preparat els jocs? Quina part del jocs els serveix per aprendre català?
- Què en pensen, els alumnes nouvinguts, dels jocs?
- Què aprenen les alumnes de batxillerat dels nous alumnes?
- Per què van venir la Thani i la Mira? I la Sofia i la Dulce?
- Què troben a faltar del seu país?
- Què simbolitza la xarxa de llana que construeixen entre tots?
- Com porteu el català, vosaltres? El parleu bé? On? Amb qui?
- Feu activitats divertides per aprendre llengua? Poseu-ne algun exemple.
- Quina és l’activitat de català que heu fet aquest curs i que us ha agradat més?
Treballem plegats (1r, 2n i 3r)
1 En el vídeo anterior els alumnes de batxillerat fan jocs amb els alumnes nouvinguts per aprendre català. Us agrada fer projectes amb els més grans de l’escola?
Penseu una activitat relacionada amb la llengua que us agradaria fer i a la qual aniria bé que us hi acompanyessin alumnes d’un altre curs. Podria ser, per exemple, llegir contes, escriure un conte, fer una representació teatral, assajar una cançó, fer una auca, etc.
Recolliu les vostres idees i trieu les més votades:
- Hem pensat fer…
- Ens agradaria fer-ho amb nens i nenes de…. curs.
- La manera com ens poden acompanyar i ajudar és…
- Farem l’activitat a…
Si feu l’activitat, després comenteu com ha anat.
- Heu treballat bé amb els companys més grans?
- Heu tingut públic en presentar la vostra activitat? Els ha agradat?
- Què podríeu millorar?
Aprendre jugant (4t, 5è i 6è)
1 Els nens i nenes nouvinguts de l’escola FEDAC de Manresa aprenen català jugant. Jugar és una manera divertida d’aprendre i de fer amics.
Penseu un joc que pugui servir per aprendre o practicar aspectes de la llengua catalana que vulgueu millorar a la vostra classe. Podeu treballar en grups. Us podeu inspirar en els jocs del vídeo anterior o en aquest tastet del concurs Fang! del SX3.
Seguiu aquests passos:
- Penseu si voleu fer un joc de taula o un joc d’exterior. Per jugar en equip o individualment? Serà un joc de punts? Hi haurà eliminacions?
- Trieu què voleu millorar: vocabulari, verbs, expressions, ortografia…
- Repartiu-vos les feines: preparar preguntes i/o reptes, redactar les instruccions del joc, construir el suport…
Feu grups i poseu en pràctica el vostre joc. Funciona bé? És divertit? Què en podeu millorar?
Podeu fer un reportatge gràfic sobre la creació del joc o de les primeres partides per promocionar-lo entre els vostres companys i companyes d’escola.
Podeu aprofitar les activitats proposades per revisar l’ús social del català a la vostra escola i motivar els vostres alumnes a millorar-lo, si és necessari, i a valorar el català com a llengua de comunicació.
Si feu servir materials de Text…
- En els Tot Tallers i els Itineraris de Llengua catalana trobareu propostes lúdiques per treballar amb la llengua: lèxic, ortografia, lectures, etc. per poder aprendre’n aspectes concrets i per practicar-la.
Si tens suggeriments, dubtes, crítiques o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol Comentaris sobre el “Saps què ha passat?” a editorial@text.cat.
Vols rebre la versió descarregable d’aquest recurs?