10 anys de guerra a Síria

març 22, 2021 | Saps què ha passat?

Virus, confinaments, vacunes… Ja fa més d’un any que les notícies relacionades amb la Covid-19 omplen el nostre dia a dia. Això fa que quedin en un segon pla (o, fins i tot, oblidades) altres notícies que també són molt importants. Com, per exemple, la guerra de Síria. Just ara fa 10 anys que els sirians pateixen aquesta situació. Recordem com va començar el conflicte i quines n’han estat les conseqüències.
MIREM…
Tots hem sentit a parlar de la guerra de Síria. Però… què en sabem realment, d’aquesta guerra? Com va començar? Per què fugen de casa, els sirians? En quina situació es troba ara el país? Aquest vídeo us ajudarà a comprendre les claus del conflicte.
Una part important dels afectats per la guerra de Síria són nens i nenes com vosaltres. Molts han hagut de deixar casa seva i començar una nova vida amb les seves famílies en un altre país i en condicions difícils. Aquí teniu el testimoni de quatre germans que viuen al Líban:
Nota per als docents:

  • Al cicle inicial, podeu substituir el vídeo amb els testimonis dels quatre germans sirians per aquesta versió més senzilla que va emetre l’InfoK.
PARLEM…
Sobre el vídeo 1

  • Com va començar la guerra a Síria? Per què se l’anomena guerra civil?
  • Què són els refugiats de guerra?
  • Per què hi ha tants milions de persones que han fugit de Síria? On han anat?
  • Com és la vida per als sirians que han decidit quedar-se al seu país?
  • Quina és la situació a Síria actualment?
  • Us heu fixat en les ciutats sirianes que surten al vídeo? Ara tot està destrossat, però s’hi poden veure edificis, parcs infantils, cotxes… Imagineu-vos aquestes poblacions abans de la guerra. Devien ser molt diferents dels llocs on viviu vosaltres?
  • Com us sentiríeu vosaltres, si esclatés una guerra al nostre país i ens trobéssim en una situació similar a la dels sirians?

Sobre el vídeo 2

  • Per què van fugir de Síria, els quatre germans Obeid?
  • A través del seus dibuixos, l’Israa i la Jasmine parlen d’allò que enyoren. Quines coses són? Ara penseu en el vostre dia a dia: les teniu a prop, aquestes coses?
  • Què els agradaria fer, a les dues germanes petites, si tinguessin un cotxe?
  • Per què se sent discriminat, en Mohamed, al Líban?
  • L’Ahmed Bayram, de Save The Children, creu que és molt important no discriminar els joves sirians i oferir-los oportunitats d’aprenentatge i integració. Per què?
  • Quins altres problemes afecten els nens i nenes sirians, segons la corresponsal de TV3?
  • Al final, el vídeo parla d’una “generació perduda” a Síria. Per què diríeu que l’anomena d’aquesta manera?
  • Si estiguéssiu en la situació d’aquests germans, com us sentiríeu? Què voldríeu fer: tornar a casa, quedar-vos al Líban, o intentar buscar fortuna en un altre país?
FEM…

Dues nenes com vosaltres (cicle inicial)

Al vídeo heu vist els dibuixos que han fet l’Israa i la Jasmine quan els han preguntat com els agradaria que fos casa seva. Ara us toca a vosaltres! Dibuixeu el lloc on us agradaria viure. Després, ensenyeu el dibuix a la resta de la classe i expliqueu què hi heu inclòs i per què.

2 Compareu els vostres dibuixos amb els de l’Israa i la Jasmine. Heu imaginat coses semblants? Ara reflexioneu-hi: vosaltres les podeu tenir, aquestes coses que heu dibuixat? I les dues germanes sirianes?

L’Israa i la Jasmine també han explicat què volen ser quan siguin grans. I vosaltres, què voleu ser? Digueu-ho als companys. Ho podríeu ser, si visquéssiu en les mateixes condicions que les germanes sirianes?

Buscant una vida millor (cicle mitjà i superior)

Ja heu vist que els refugiats de guerra no deixen el seu país per gust. Molts somien amb refer la seva vida a Europa. Però sovint, quan arriben aquí, la seva vida no és com somiaven… Per què creieu que hi ha gent que no els vol a Europa? I vosaltres, penseu que els hauríem d’acollir o que no haurien de venir? Feu un debat respectuós a classe.

Alguns nens i nenes que busquen refugi al nostre país hi han arribat sols. Heu sentit a parlar dels MENA? Informeu-vos sobre la situació d’aquests nens i nenes i els problemes amb què es troben.

Imagineu que us encarreguen una campanya informativa per conscienciar sobre la situació dels MENA. La idea és difondre-la a través de diferents canals: vídeos, anuncis a la premsa escrita, xarxes socials, cartells al carrer… Dividiu la classe en grups petits: cada grup haurà de triar un d’aquests canals i pensar un anunci o una acció.

Nota per als docents

  • Us pot servir aquest vídeo, creat pel col·lectiu Ex-MENAS, que parla de les falses creences sobre els menors estrangers no acompanyats.