La pregunta no és estranya ni tan banal com pot semblar. El debat sobre la conveniència que els nens i les nenes facin aquest tipus d’activitats després de la jornada escolar és recurrent any rere any. Però qui més qui menys alguna en fa.
Per començar, ens podem plantejar: són necessàries?; són útils?; poden ser contraproduents? No hi ha una resposta única: depèn.
Per a moltes famílies les activitats extraescolars serveixen per a ajudar a conciliar l’horari laboral dels pares amb l’horari escolar dels fills. En aquest cas, com que es tracta d’una “necessitat”, la conveniència passa a un segon pla, i ja ens concentrem en la tria per dies i hores.
Quan no és així, és important considerar l’edat dels nens i nenes. Normalment els experts aconsellen no carregar-los excessivament, especialment als més petits, i escollir les activitats segons les seves habilitats, necessitats i interessos. Cal no oblidar que els nens també necessiten temps lliure per jugar i escollir espontàniament el que volen fer: jugar és la manera més natural d’aprendre per als més petits. Els més grans, a més a més, necessiten temps per a fer deures i estudiar. I tots volen també compartir temps amb la família.
Posats a triar, quina oferta hi ha? Podem dividir la tipologia d’activitats entre “lúdiques” (jocs, activitats artístiques, esports…) o “acadèmiques” (aprenentatge d’idiomes, repàs de matèries, música…), encara que aquesta classificació depèn més del mètode que s’utilitzi que de l’activitat en si.
Sovint l’escola mateixa ofereix activitats en el propi recinte o organitza el transport a d’altres equipaments.
Quan escollim el lloc on fer l’activitat, podem fixar-nos en criteris pràctics, com la proximitat a l’escola o a casa o la facilitat que els nens hi arribin, criteris econòmics i, sobretot, criteris educatius: és important conèixer i compartir el projecte formatiu que hi ha al darrere de l’organització de les activitats, si es treballen valors com la convivència i el respecte, el treball en equip, si es fomenta l’autoestima, etc.
En resum, un munt de coses a tenir en compte. Però no ens atabalem: si no l’encertem, no estem obligats a repetir!