Cu-cut, pit-roig

6 maig 2025 | Ara ve...

Ara ve… el bon temps i si t’hi fixes bé ja se sent com piulen els ocells, els moixons o les aus. Canten fent el niu i els més viatgers ens avisen que ja són aquí. N’hi ha de grans i de petits, i els que canten de dia i els que ho fan de nit. Us suggerim una proposta per conèixer i aprendre com es diuen els ocells que tenim a prop.

Descobrim i aprenem a escriure

  • En una conversa, en rotllana, feu veure als nens i les nenes que darrerament els ocells, els moixons o les aus es deixen veure més. Piulen, busquen menjar i fan els nius… N’hi ha molts i diferents. Sabeu com es diuen, però? Hi ha cu-cuts, coloms, gavines, pardals, mallerengues, pit-roigs… Quins s’apropen al pati de l’escola? O al parc? En sabeu el nom? Proposeu-los conèixer alguns dels ocells del nostre entorn i per explicar el treball a les famílies suggeriu-los fer un àlbum fotogràfic. Com el podrem fer?
  • Primer, cal conèixer els ocells. Mostreu aquestes imatges d’ocells i com es diuen. Feu que es fixin en el color de les plomes, com tenen el bec, si són grans o petits. Entre tots, mireu de descriure’ls i fixeu-vos en les diferències entre uns i altres.
  • Per explicar als alumnes les principals característiques dels ocells que us proposem, podeu trobar informació d’aquests a la pàgina web Plantes i animals del nostre entorn.
  • Fixeu-vos també en els noms dels diferents ocells. Com es diuen? Quina és la primera lletra del cu-cut? Qui la té també en el seu nom? I la primera, del pit-roig? Quants cops de veu fem quan diem el nom de la pu-put?
  • Abans de fer l’àlbum i per treballar el codi escrit podeu fer diferents activitats i jocs per estimular la consciència fonològica per identificar les lletres inicials, comptar els cops de veu i/o llegir els noms dels ocells.
  • Per fer l’àlbum, adapteu també la proposta segons les vostres necessitats. Als més petits els podeu donar les etiquetes amb els noms i/o les fotografies per a que les enganxin i facin el seu àlbum. Als més grans o els que ja hagin començat a aprendre el codi escrit, els podeu donar l’àlbum amb les fotografies impreses i demanar-los que hi escriguin o copiïn el noms dels ocells, donant o no la lletra inicial (ABELLEROL, CU-CUT, PIT-ROIG, COLOM, GARSA, PUPUT, CUERETA, MERLA).
  • També podeu adaptar la proposta amb imatges d’ocells que tingueu prop de la vostra escola. Per informar-vos sobre les característiques dels ocells que hi ha a Catalunya podeu consultar aquestes altres pàgines web:

L’endevinalla

L'endevinalla

 

Descarrega’t l’endevinalla per treballar a l’aula. Després de trobar la solució entre tots, els nens i nenes poden enganxar-ne una fotografia, dibuixar-la o bé escriure la resposta.

SI TENS EL PROJECTE IMAGINA…

Fes servir les pissarres màgiques perquè els nens i les nenes escriguin paraules que comencen amb la mateixa lletra que merla, pit-roig, abellerol, etc. També poden fer servir el joc de l’Atrapalletres per confegir els noms dels ocells.