Molts bolets i ben amagadets

4 nov. 2024 | Ara ve...

Ara ve el temps dels bolets. El bosc ja n’és ple i a les parades del mercat en tenen de grans i de petits i de colors ben diferents. Uns són com paraigües, uns altres com trompetes… Sabeu com es diuen? Us suggerim activitats per conèixer com són i treballar la lectoescriptura.

Fem una exposició

  • Converseu sobre la tardor i els canvis en l’entorn. Què els ha passat a alguns arbres? Com ens vestim? I què mengem? Mengem castanyes, moniatos, taronges, raïm… I per dinar, en molts plats cuinats hi posem bolets. Però, què són els bolets? N’heu menjat mai? N’heu anat a buscar? On? Proposeu als alumnes descobrir com són els bolets i com es diuen. Porteu bolets comestibles a classe, mostreu-los les parts (el peu, el barret, les làmines) i deixeu que els nens i les nenes els mirin, els toquin i els olorin i aprenguin com es diuen. Com a alternativa, podeu projectar aquesta galeria:
  • Expliqueu als alumnes que aquests bolets són bolets de tardor, que es troben ara al bosc i que n’hi ha que es poden cuinar i menjar. N’hi ha d’altres que surten en altres èpoques de l’any. I altres que no es poden ni tocar ni menjar: són els tòxics, com per exemple el reig bord (amanita) o la farinera borda. Després, proposeu als nens i les nenes explicar tot el que han après als altres alumnes de l’escola i a les famílies. Com ho farem? Proposeu-los fer una exposició.
  • Proposeu exposar els bolets (si en teniu de diferents tipus i són comestibles) o bé imprimir les fotografies de bolets per penjar-les en un lloc on tothom les pugui veure.
  • Perquè els visitants de l’exposició reconeguin els bolets, proposeu als alumnes fer les etiquetes amb els noms. Les poden fer repassant els noms, completant-los o bé escrivint-los en lletra májuscula o manuscrita seguint aquests models. També poden afegir informació sobre si són comestibles o no amb gomets de color verd (comestibles) o vermell (tòxics). Podeu repartir les feines en diferents grups i segons la tasca a fer: uns fan les etiquetes, els altres enganxen els gomets, etc. Aprofiteu l’activitat per treballar lectoescriptura (consciència fonològica) i fer que s’adonin que hi ha paraules que comencen amb el mateix so (rovelló, roca, roser…), amb la mateixa síl·laba (camagroc, casa, camí, Carla…) i paraules que tenen un mateix so i una mateixa grafia repetits (amanita, cualbra…).
  • Els alumnes més grans poden fer una nota per a les famílies informant que els alumnes d’Infantil han fet una exposició i que tothom hi està convidat.
  • Sobre els noms dels bolets, cal tenir en compte que sovint tenen noms diferents, per exemple el fredolic també és conegut com a fredeluc, brunet o negret, o el rovelló com a pinenc, vinader o pinetell.  Podeu trobar més informació a la La guia dels bolets o bé a Boletsifongs. El món dels bolets.

L’endevinalla

L'endevinalla

 

Descarrega’t l’endevinalla per treballar a l’aula. Després de trobar la solució entre tots, els nens i nenes poden enganxar-ne una fotografia, dibuixar-la o bé escriure la resposta.

SI TENS EL PROJECTE IMAGINA…

Feu servir les pissarres màgiques per practicar el traç de les lletres i escriure els noms dels bolets o de paraules que contenen les mateixes lletres. També podeu fer servir els cartronets de l’Atrapalletres per confegir els noms dels bolets.