Temps de bolets

Ara ve… el temps dels bolets però no sempre n’hi ha, al bosc. Aquest any tothom diu que n’hi ha tants i tants. Segur? N’heu vist algun? Hi heu anat mai, a buscar bolets? Sabeu on se’n fan? Us suggerim una proposta de descoberta per si aneu al bosc i en trobeu molts i una de percepció visual per trobar-los dins l’aula.
Parlem i observem
- En rotllana, i per començar la proposta, expliqueu que a la televisió, als diaris i a les revistes, ara, es parla de bolets. Demaneu als nens i les nenes si n’han sentit a parlar, a casa. La notícia és que ara, al bosc, es troben molts i molts bolets. Deu ser veritat? Es diu que aquest any n’hi haurà molts.
- Mostreu un o més bolets i converseu sobre ells. Sabeu que són? Sabeu on els he trobat? N’heu vist mai, com aquests? N’heu anat a buscar, al bosc? Es mengen, els bolets? Tots? Conduïu la conversa de manera que desperti l’interès dels nens i les nenes perquè expliquin tot el que saben dels bolets. Aneu alerta en la tria de bolets que porteu a classe i mostreu només els comestibles. Exposeu-los i deixeu que els nens i les nenes els mirin, els toquin i els olorin.
- Per conèixer més els bolets, projecteu la galeria Bolets de tardor. Quants bolets! Com són? Com es diuen? Llegiu els noms en veu alta i feu que els nens i les nenes es fixin en el color, la forma, la mida… De quin color són? Semblen grans o petits? Quina forma tenen? S’assemblen als que hem portat a classe? On es troben, aquests bolets? Expliqueu que l’amanita és tòxica i que no es pot tocar. Podeu jugar a endevinar (un nen es pensa un bolet i els altres li fan preguntes per endevinar quin bolet ha triat).
Juguem a buscar bolets
- Després d’observar i parlar sobre els bolets, proposeu-los un joc. Imprimiu i retalleu les fotografies dels bolets i amagueu-les en diferents espais de la classe o del pati. Els alumnes hauran de trobar-les. Recordeu-los que l’amanita, de color vermell i taques blanques, no es pot tocar. Si algú la veu, no l’ha d’agafar. Qui n’ha trobat més? On els heu trobat? Quants n’hem trobat? Quins heu trobat? En acabat, compteu quants bolets heu trobat i quins són. Algú ha vist l’amanita? On és?
- Si imprimiu les fotografies per duplicat, tindreu més fotografies per amagar i el joc podrà durar més estona. Si cal, podeu plastificar les fotografies i utilitzar-les també per jugar a trobar les parelles, a trobar l’intrús o bé a fer sèries…
Ah, i no oblideu el cistell per ficar-hi la collita!
SI ETS USUARI IMAGINA!

- Feu servir les pissarres màqigues i les làmines descarregables per escriure els noms dels bolets. Poseu les fotografies dins la pissarra mágica i proposeu als alumnes de P3 resseguir la lletra inicial. Els alumnes de P4 i P5 poden provar d’escriure el nom sencer.
- Podeu documentar l’activitat amb l’aplicació DocuImagina i penjar-la al blog o la web si en teniu, enviar-la via whatsapp o bé imprimir-la i incorporar-la a l’àlbum dels alumnes perquè arribi a les famílies.
La meva proposta és el cultiu de bolets:
Mantenir un cultiu de bolets en l’aula representa una oportunitat pedagògica única per als estudiants. No només és una activitat atractiva i entretinguda, sinó que també és altament instructiva en diversos àmbits acadèmics.
La facilitat de cultiu dels bolets permet als estudiants observar de prop els cicles de vida dels aliments, des del seu desenvolupament inicial fins a la seva preparació culinària. Aquesta experiència pràctica proporciona un context tangible per a l’aprenentatge, fomentant una comprensió més profunda dels processos biològics implicats.
A més, el cultiu de bolets també serveix com a eina didàctica per explicar els processos de transformació de la matèria. Els estudiants poden veure com les matèries de rebuig, com ara la serradura, es poden utilitzar de manera sostenible per a promoure el creixement dels bolets. Aquest enfocament multidisciplinari facilita la internalització de conceptes com el reciclatge, la sostenibilitat i l’aprofitament eficient dels recursos.
En resum, la inclusió d’un projecte de cultiu de bolets en el currículum escolar no només enriqueix la dinàmica de l’aula, sinó que també reforça diversos conceptes clau que són fonamentals per a l’educació científica i ambiental dels estudiants.
Pràctica completa: Cultiu de bolets en rotlle de paper higiènic
Pràctica fàcil: Substrat apunt per florir