Què mengem?
Ara ve… la tardor i celebrem la Castanyada, i en alguns llocs Halloween. Al mercat ja hi ha bolets, carbasses, castanyes i moniatos i a la pastisseria, panellets. Sabeu com són? Us agraden? Us suggerim una activitat per treballar l’agilitat visual i identificar els aliments de la tardor que mengem quan celebrem la Castanyada.
Observem i juguem
- Conversem sobre la tardor i els aliments propis d’aquesta estació i els que ens mengem quan celebrem la Castanyada. Portem aliments a classe o els anem a veure al mercat. Com són? De quins colors són? Quin tacte tenen? Quin gust? Quins d’aquests aliments mengem quan celebrem la Castanyada? I les persones que celebren Halloween, com ho fan? Mengen castanyes? Què es fa amb les carbasses? Aprofitem per parlar de les festes que se celebren aquest mes d’octubre, de les semblances i també del que les fa diferents.
- Projectem les imatges dels aliments que trobem al mercat i en diem els noms. Quins coneixem?
- Després d’observar bé la galeria d’aliments i identificar quins són i com es diuen, plantegeu als alumnes si els podrien reconèixer si només en veiessin una part: Els sabríem reconèixer si amaguem part de la imatge? Ho provem? Imprimiu i mostreu aquestes làmines amb imatges als alumnes. Són la meitat d’alguns dels aliments que heu vist abans. Quins són? Els reconeixeu? Fem memòria?
- Als més grans els podeu proposar que dibuixin la meitat que falta de l’aliment i als més petits, els podeu repartir aquestes altres làmines perquè facin els trencaclosques de dues peces. Si les retalleu en parts més petites, als grans també els podeu proposar que facin trencaclosques una mica més difícils. Si voleu fer servir aquest recurs durant tota la tardor, podeu plastificar les imatges i utilitzar-lo com a joc de racons.
L’endevinalla
Descarrega’t l’endevinalla per treballar a l’aula. Després de trobar la solució entre tots, els nens i nenes poden enganxar-ne una fotografia, dibuixar-la o bé escriure la resposta.
SI TENS EL PROJECTE IMAGINA…
Per treballar la prelectura podeu fer servir els cartronets Atrapalletres. Proposeu als nens i les nenes que juguin a aparellar les fotografies dels aliments treballats amb les inicials (P–panellet, C–castanya, M–magrana, etc). També poden confegir-ne el nom sencer i després, provar d’escriure’l.
Consulteu altres propostes