Festa de tardor
Ara ve… la Castanyada! La Castanyada és una festa popular de tardor que se celebra a Catalunya. És el dia de Tots Sants, l’1 de novembre, però normalment se celebra la nit abans, el 31 d’octubre. Com? Us proposem diferents activitats per descobrir-ho i per treballar el llenguatge oral i escrit.
PARLEM DE LA FESTA DE TARDOR
- Seiem en rotllana i conversem. Ho hem de fer per torns, escoltant els altres quan parlen i pensant bé què volem dir. Introduïu el tema: Ja fa dies que som a la tardor. Com ho heu notat? Sabeu quina festa s’acosta ben aviat? En què consisteix aquesta festa? Pregunteu si la celebren i com ho fan.
- Recolliu les aportacions dels nens i les nenes. La Castanyada normalment se celebra amb un àpat a base de castanyes torrades, moniatos cuits i panellets. Expliqueu que es tracta d’una festa que se celebra fa molts anys, per recordar les persones que s’han mort i que estimàvem molt (la festa de Tots Sants). Avui, se celebra en família o entre amics, més aviat com una revetlla, sense referències als morts. En altres països, es fa una festa que es diu Halloween que va començar igual però que té elements propis com les disfresses, les carbasses, les aranyes, fantasmes, i altres coses que fan por o relacionades amb la mort. A Catalunya cada vegada se celebra més aquesta festa i es barregen elements de Halloween i de la Castanyada.
ENS FIXEM EN LA CASTANYADA
- Hi ha un personatge que sempre apareix quan fem la Castanyada. Qui és? Com va vestida? Què fa? La figura de la castanyera és molt característica: és una vella amb roba senzilla d’abric i un mocador. Les castanyeres d’avui tenen un aspecte diferent, però encara hi ha paradetes al carrer en què es torren i es venen castanyes. Investigueu si prop de l’escola n’hi ha alguna i si podeu, feu-li una fotografia per ensenyar-la als nens i nenes que no n’hagin vist mai cap.
- Què fa la castanyera? Torra castanyes i les ven en una paperina de paper de diari. I també cou moniatos. Com són els moniatos? Els heu tastat? Us agraden? I les castanyes?
- Per la Castanyada també mengem panellets. Què són? Algú en sap la recepta?
FEM ACTIVITATS A PARTIR D’UN POEMA
- Digueu als nens i les nenes que heu trobat un poema molt bonic sobre la Castanyada i que l’aprendreu de memòria (si ho creieu convenient i adequat al vostre grup). Llegiu-lo en veu alta primer vosaltres i després feu-ho vers a vers assegurant-ne la comprensió. Practiqueu-ne la recitació fent repeticions -tantes com calgui- i acompanyeu-la amb gestos.
Suggeriment de gestos:
LA CARBASSA ENS FA GANYOTES,
(Amb les dues mans fem una forma rodona i amb la cara, ganyotes.)
I MIRA LES CASTANYES TORRANT-SE AL FOC,
(Girant el cap i fent el gest de mirar; assenyalant el foc amb la mà.)
ENS ATIPEM AMB ELS MONIATOS
(Ens passem la mà per la panxa fent cercles.)
I ELS PANELLETS ESPEREN TORN.
(Creuem els braços i piquem amb un peu, esperant.)
LES COLLITES SÓN GUARDADES
(Ajuntem les dues mans, com arreplegant.)
I FEM LA FESTA DE TARDOR.
(Obrim els braços i saltem alegres.)
- Ja heu après el poema? L’heu entès? Aquí teniu algunes activitats a partir de la poesia perquè trieu quina o quines voleu fer amb els vostres alumnes:
Busca les paraules Segons el nivell de coneixement del codi escrit, els podeu demanar que busquin algunes paraules en el poema: CARBASSA, CASTANYES, MONIATOS, PANELLETS, FOC i que les encerclin. Poden aprofitar l’espai en blanc per il·lustrar el poema fent-hi un dibuix o enganxant-hi fotografies.
Relaciona Us proposem un exercici perquè els nens i les nenes relacionin els dibuixos i les paraules. Podeu descarregar-vos la proposta.
Quina cara fa? Si esteu treballant les emocions, podeu aprofitar per demanar-los que dibuixin la cara de la carbassa que tenen en aquest full segons si estan contents, tristos, adormits… O, simplement, poden dibuixar una cara divertida a la carbassa.
Qui és qui? Dividiu el grup classe en 5 subgrups. Uns seran carbasses; els altres, castanyes; el tercer subgrup seran moniatos i els altres dos, panellets i foc. Cada nen o nena enganxarà la imatge que li ha tocat a sobre d’un palet de gelat fent una mena de titella. En recitar el poema, cada grup haurà d’aixecar el seu “titella” quan l’anomeneu i bellugar-lo. Descarregueu les imatges, feu-ne còpies sobre cartolina i repartiu-les entre els alumnes.
SI TENIU EL PROJECTE IMAGINA!…
Podeu fer servir el joc de parelles personalitzable i jugar amb les imatges que us oferim en aquesta proposta.
També podeu fer servir l’Atrapalletres per confegir les paraules que heu treballat durant les activitats.
Com sempre, teniu l’opció de documentar l’activitat amb l’aplicatiu DOCUIMAGINA, que podeu utilitzar per incorporar-hi fotografies, textos, podeu compartir-lo en el blog, per xarxes, etc.
T’ha agradat la proposta?
Si tens suggeriments o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol “Comentaris sobre l’Ara ve” a comunicacio@enciclopedia.cat.