Guanya o aprèn, no perdis mai
L’Aitana, igual que les altres jugadores que han lluitat per aconseguir el reconeixement del futbol femení, s’ha convertit en referent per a moltes nenes i també nens d’arreu, i molt especialment al seu poble, Sant Pere de Ribes.
Mireu el reportatge que va fer l’info K al poble de l’Aitana.
- On va començar a jugar a futbol l’Aitana Bonmatí?
- Quina sorpresa es va trobar l’Aitana al seu poble després de guanyar la Pilota d’Or?
- Què és “el Ribes”?
- Què diuen els nens i nenes sobre l’Aitana?
- Què es veu al mural?
- Que li diria l’Aitana adulta a la nena que va ser?
- Com interpreten els nens i nenes el lema del mural?
Sobre l’Aitana i el futbol femení:
- Què vol dir que el futbol femení és emergent?
- Què és un referent? Quins referents tens tu?
- Què vol dir “perseguir un somni”?
- Tens algun somni? Quin?
- Has pensat què faràs per aconseguir el teu somni?
- És necessari “guanyar” sempre? Per què?
- Creus que si ho intentes, encara que no guanyis, sempre aprens alguna cosa? Estàs d’acord amb el lema del mural?
Parlem dels nostres referents i dels nostres somnis (1r, 2n i 3r)
1 Penseu què us agradaria ser o fer quan sigueu grans. Podeu fer una pluja d’idees tota la classe sobre tot el que se us acudeixi. S’hi val a somiar!
Feu un dibuix de com us veieu de grans si aconseguiu el vostre somni. Teniu alguna persona que sigui el vostre referent, és a dir, a qui us vulgueu assemblar? Escriviu-ne el nom.
Pengeu els vostres dibuixos a la classe i expliqueu als companys què heu dibuixat.
Després, podeu fer una llista amb totes les opcions diferents i comptar si n’hi ha de repetides.
- Heu coincidit amb altres companys o companyes?
- Què vol fer/ser de gran la majoria de vosaltres?
Podeu representar els resultats en un gràfic de barres. En aquest model veureu com heu de recollir i treballar les dades per construir-lo.
2 Mireu el vídeo de la cançó “Què seré quan seré gran?” i fixeu-vos en la frase que es repeteix: “Jo seré el que em sembli bé” i comenteu-la.
- Penseu que l’Aitana Bonmatí ha seguit el que diu la frase?
- Per què és important intentar fer o ser el que ens agradaria?
- Passa res si no ho aconseguim? Què diu el lema del mural respecte a això?
Podeu fer una versió de la cançó per a la classe canviant els oficis i les professions que anomena pels que han sortit a la classe.
Tingueu en compte posar-los en masculí o femení segons qui els hagi proposat.
Qui és el teu referent? (4t, 5è i 6è)
1 Un referent és una persona a qui es pren com a model o com exemple a seguir. També s’anomena referent una persona que destaca en un àmbit concret.
En grups de 3 o 4, penseu en persones públiques que són referents en àmbits diferents i feu una llista de 5 persones.
Després, feu el mateix amb 5 persones del vostre entorn, que d’alguna manera siguin els vostres referents (el mestre o la mestra, una monitora, l’entrenador…).
Poseu en comú les vostres llistes i elaboreu una llista conjunta de referents públics i una altra de referents de l’àmbit privat. Tingueu en compte els casos que es repeteixen i també si es tracta d’un home o d’una dona. Podeu omplir una taula.
Representeu les dades de manera que es pugui comparar el nombre de vegades que es repeteix un referent i també si hi ha paritat entre homes i dones. Què podeu comentar sobre les vostres dades?
2 Valoreu la importància dels referents. Mireu aquest vídeo sobre com la figura d’Aitana Bonmatí ha revolucionat el futbol femení del seu poble.
- Ha canviat el nombre de jugadores en els equips de futbol des que l’Aitana va començar fins ara?
- Quin paper juga l’Aitana per les nenes que juguen al futbol actualment?
- Penseu que són necessaris més referents femenins en algunes professions? Per què?
- També calen referents masculins en altres àmbits? En quins?
3 Finalment, mireu aquest dibuix que ha fet l’artista TVboy per felicitar l’Aitana Bonmatí.
- Què vol dir “Believe in yourself!”?
- Creieu que l’Aitana hi estaria d’acord?
- Per treballar la recollida de dades i els gràfics de barres a diferents nivells podeu consultar aquests vídeos: recollida de dades iniciació, gràfic de barres iniciació, gràfic de barres estàndard, gràfic de barres múltiple.
- Podeu trobar més informació sobre la importància de referents femenins en la ciència i la tecnologia en aquest article.
- Podeu trobar la biografia d’Aitana Bonmatí en aquesta entrada d’Enciclopèdia.cat.
Si feu servir materials de Text…
- Recordeu que tenim la col·lecció d’Educació en valors, del Projecte Tram 2.0, per a tota la primària, i el llibre d’Educació en valors per al Tercer cicle de primària, on trobareu activitats per treballar l’autoestima i la confiança en un mateix, el valor de l’esforç, etc.
Si tens suggeriments, dubtes, crítiques o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol Comentaris sobre el “Saps què ha passat?” a comunicació@enciclopedia.cat.
Vols rebre la versió descarregable d’aquest recurs?