Israel i Palestina: per què es barallen?
És l’episodi de violència més greu en cinquanta anys a la zona, però no l’únic. Per què es barallen israelians i palestins?
Mireu aquest vídeo sobre les causes del conflicte per intentar entendre´l.
- On és el territori que confronta israelians i palestins?
- Per què van fugir d’Europa centenars de milers de persones de religió jueva?
- On van anar molts d’aquests jueus? Com consideraven el territori on van anar?
- Qui vivia a la terra on van arribar? Van estar d’acord a compartir el territori entre tots?
- Què van decidir les Nacions Unides l’any 1947, poc després d’acabar la guerra d’Europa?
- La resolució de les Nacions Unides va ser una solució que va agradar als habitants de la zona?
- Què passa des d’aquell moment?
Sobre els conflictes i la manera de resoldre’ls:
- Què és un conflicte?
- Què s’ha de fer per resoldre un conflicte? És possible resoldre’l?
- Què feu a la classe quan hi ha baralles? Com us sentiu els implicats?
- És possible trobar una solució mentre dura la baralla? Què cal fer primer?
- Per què és important parlar?
Conviure no és fàcil (1r, 2n i 3r)
1 Molts conflictes es donen quan hem de conviure: compartir espais, objectes, amics, familiars… Mireu aquest vídeo i comenteu-lo.
- Quin problema es planteja entre els dos habitants de l’arbre?
- Com l’han resolt?
- Trobeu que han trobat una bona manera de poder fer el que volia cadascú sense molestar l’altre?
- Què hauria passat si no haguessin trobat una solució?
Feu un dibuix que representi una situació de convivència pacífica i que penseu que seria un bon exemple per a palestins i israelians. Expliqueu què heu dibuixat i per què penseu que és un bon exemple a seguir.
Com resolem els nostres conflictes? (4t, 5è i 6è)
1 Els conflictes són part de la nostra vida i aprendre a resoldre’ls ens ajuda a créixer. Hi ha conflictes a la vostra classe? Feu una llista dels principals motius de les baralles entre companys. Després, escolliu-ne un i comenteu com es podria resoldre; per exemple, dialogant. És fàcil dialogar quan esteu enfadats?
2 Una tècnica per resoldre conflictes és trobar entre tots la manera de “capgirar” la situació. Podeu fer aquest joc col·laboratiu per provar-ho: en un espai ampli, esteneu a terra un llençol gran i, després, hi pugeu a sobre un grup de 10-15 nens i nenes, ocupant-ne només la meitat de l’espai. La vostra missió serà girar el llençol sense que ningú trepitgi el terra. Quan acabeu, parleu de les estratègies que heu fet servir, si heu trobat una solució, com us heu sentit…
- Altres vídeos que us poden servir per treballar conflictes són El bosc de Lem com a exemple dels conflictes en el moment de repartir/compartir, o bé, Carrot Crazy, sobre la competència per aconseguir alguna cosa. En els dos exemples, els alumnes poden comprovar com en els conflictes sovint tots els que hi participen acaben perdent. I, de vegades, el que en treu profit és algú que no hi participa.
- El vídeo Dia i nit és un exemple per treballar el respecte i la por al desconegut i la demostració que tot i partint de plantejaments aparentment oposats es pot trobar un punt de coincidència i d’intercanvi.
Si feu servir materials de Text…
- Recordeu que tenim el projecte A l’escola fem salut, de la col·lecció FEM-HO PER PROJECTES, on trobareu una activitat per treballar la salut emocional amb propostes per treballar la resolució de conflictes.
Si tens suggeriments, dubtes, crítiques o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol Comentaris sobre el “Saps què ha passat?” a comunicació@enciclopedia.cat.
Vols rebre la versió descarregable d’aquest recurs?