
Quedar-se a casa o fugir
Els ucraïnesos que romanen al país no ho estan passant bé, com tampoc ho passen bé els familiars que tenen a Europa i segueixen les notícies amb preocupació. Mireu com ho viuen aquests nois i noies:
- Aquests notícies mostren exemples de les reaccions dels ucraïnesos que han decidit quedar-se al país: un noi decidit a lluitar, una mestra que explica com és la vida en una ciutat ocupada i manifestacions al carrer.
- Si veieu que aquest tema angoixa els vostres alumnes i en voleu parlar, us serviran els consells que aporten aquesta notícia i aquest reportatge.
- En el primer vídeo, què és el que no ha pogut fer la Zasia abans de sortir d’Ucraïna? Per què ha anat a viure a Polònia?
- Amb qui viatja en Misha? Què ha passat amb la resta de la família?
- I en Denís, on va i per què? Quin desig expressa al vídeo?
- Com es troben els familiars a Ucraïna dels nois i noies que surten al segon vídeo?
- Aquests nois i noies, com s’informen sobre el conflicte?
- I ells, com se senten?
Sobre la situació a Ucraïna i les conseqüències d’una guerra
- Què us sembla, que les famílies que fugen d’Ucraïna s’hagin de separar a la frontera i que no deixin marxar els homes per si els necessiten en combat?
- Com creieu que se senten els nens i les nenes que han hagut de marxar precipitadament?
- Què creieu que deu ser el pitjor d’una situació com aquesta?
- I vosaltres, què faríeu? Quedar-vos a casa o fugir?
- Que us sembla la manera com reben els refugiats ucraïnesos als països europeus? Reben el mateix tracte que els refugiats d’altres conflictes? Compareu-ho i opineu-ne.

Estem amb vosaltres! (cicle inicial)
1 Ja heu vist com ho estan passant els nens i les nenes ucraïnesos que han hagut de fugir. Entre tots, parleu sobre com us sentiríeu vosaltres en el seu cas i què us agradaria que fessin per ajudar-vos.
2 Com demostraríeu el vostre suport a aquests nens i nenes ucraïnesos? Feu-ho amb un dibuix. Si voleu incloure-hi alguna paraula, que el mestre o la mestra us ajudi a investigar com s’escriu en ucraïnès. Després, podeu buscar la manera de fer arribar els vostres dibuixos als seus destinataris a través d’una ONG o penjant-los a les xarxes socials de l’escola.

Busquem una solució? (cicle mitjà i superior)
1 Sabeu com va començar la guerra entre Rússia i Ucraïna? Si mireu aquest vídeo, ho entendreu tot. Després, expliqueu breument l’origen del conflicte per escrit amb les vostres paraules.
2 Creieu que aquest conflicte es podria resoldre per la via de les converses? Fem la prova. Dividiu la classe en tres grups: el primer representarà Rússia; el segon, Ucraïna; i el tercer, l’OTAN. Cada grup s’haurà de posar en la pell del bàndol que representa i pensar quines són la seva postura i les seves demandes. Després, organitzeu un debat a tres bandes amb l’objectiu de posar-vos d’acord i trobar una solució.
- També us pot ser útil aquesta proposta de “Saps què ha passat?” que vam publicar el 2020 i que convida a posar-se en la pell d’un nen refugiat.