Soc un noi i vull dur faldilla

nov. 18, 2020 | Saps què ha passat?

“Anar amb faldilla a l’institut? I per què no?”, va pensar en Mikel. Dit i fet. Però la idea no va ser ben rebuda per un dels seus professors, que el va fer fora de classe. El noi va explicar el que li havia passat a TikTok. Quan se’n van assabentar, molts joves van prendre una curiosa decisió per solidaritzar-se amb en Mikel i demostrar que la roba no té gènere…
LLEGIM…

Nois amb faldilla a l’institut, el gest solidari dels tiktokers amb un jove de Bilbao

En Mikel va posar-se aquesta peça de roba i un professor el va enviar al psicòleg, però molts usuaris de TikTok s’han posat faldilla per solidaritzar-se amb ell En Mikel, un jove de Bilbao, va decidir anar amb faldilla a l’institut. Ho va fer perquè li venia de gust i també perquè havia vist que, en altres països, hi havia nois que s’havien posat aquesta peça de roba en defensa del moviment feminista. Però el seu gest va topar amb el rebuig d’un professor. “Van interrompre la classe i em van dur al psicòleg. Em van preguntar si em sentia noia i jo vaig dir que no, que no em poso cap gènere i que, si me n’he de posar un, soc un tio”, va explicar en Mikel en un vídeo que va pujar a TikTok. La història d’en Mikel es va fer viral. Molts nois i noies van compartir el vídeo i van decidir que amb això no n’hi havia prou per solidaritzar-se amb en Mikel, sinó que calia fer el mateix i anar amb faldilla a classe. El gest va arribar a molts instituts i també va tenir molt èxit a TikTok. Alguns joves van aconseguir que els seus pares se sumessin a la iniciativa; d’altres van rebre suport dels professors. I d’altres van recordar que hi ha nois famosos que no tenen cap inconvenient a sortir amb faldilla al carrer. En Mikel ha agraït a tothom el seu suport. Ha explicat que des dels 15 anys que es volia posar faldilla i ha animat totes les persones que vulguin fer com ell a no tenir por. En el passat havíem vist protestes de nois i homes vestits amb faldilla, però per motius diferents. A Anglaterra, estudiants d’Exeter se la van posar per denunciar que no els permetien anar amb uniforme de pantalons curts. Van seguir l’exemple d’un grup de conductors de transport públic a Nantes (França) i un grup de treballadors d’un ‘call center’ a Buckinghamshire (Anglaterra), que es van queixar que se’ls obligava a dur pantalons llargs també els dies de més calor.

Adaptació de la notícia sencera del canal324
Notes per als docents:

  • Podeu veure el vídeo que va publicar en Mikel a TikTok en aquest enllaç.
  • Si voleu ampliar la informació amb casos de famosos que han decidit anar amb faldilla, us en proposem tres exemples:
    • Jaden Smith, fill de Will Smith, ha dut sovint vestits o faldilles per trencar estereotips. Fins i tot va protagonitzar la campanya publicitària d’una marca de roba femenina.
    • L’actor Billy Porter va sorprendre tothom quan va anar amb faldilla a la cerimònia dels premis Oscar 2019. I aquest any ho ha tornat a fer.
    • El cantant Harry Styles tampoc té complexos a l’hora de vestir més enllà d’etiquetes. Al desembre sortirà a la portada de la revista Vogue USA amb un vestit; a l’interior, se’l podrà veure amb més vestits i faldilles.
PARLEM…
Sobre la notícia

  • Per què va anar amb faldilla a classe, en Mikel?
  • Què va fer el professor quan va veure en Mikel amb faldilla?
  • En Mikel va decidir explicar què li havia passat a altres nois i noies. Com ho va fer?
  • Com van reaccionar molts joves quan es van assabentar d’aquesta història?
  • Què aconsella en Mikel a les persones que vulguin fer com ell?
  • La notícia parla de nois i homes vestits amb faldilla en altres països. Quina diferència hi ha entre aquests casos i el d’en Mikel?

Sobre els estereotips i les accions reivindicatives del jovent

  • Què són els “estereotips”? Investigueu-ho i comenteu-ho entre tots.
  • A en Mikel li van preguntar si se sentia noia quan el van veure amb faldilla. Per què creieu que ho van fer?
  • A part de les faldilles, quins altres exemples de roba que normalment només porten homes o només dones se us acudeixen? Què n’opineu, d’aquesta diferenciació? Per què?
  • Molts nois i noies van decidir anar amb faldilla a l’institut i penjar-ho a TikTok. Sabeu què és TikTok? Què creieu que volien aconseguir amb aquesta acció?
  • A banda d’altres nois i noies, algunes altres persones es van sumar a la iniciativa. Qui? Què us sembla això? Vosaltres què hauríeu fet?
  • Com pot influir en els joves el fet que alguns famosos es posin la roba que els vingui de gust i es facin fotografies, sense pensar si és “roba d’home” o “roba de dona”?
FEM…

I jo, ho puc fer? Això és per mi? (cicle inicial)

Igual que passa amb la roba, també hi ha altres coses que s’assignen normalment als nens o a les nenes. Us proposem un joc per adonar-vos de com ho veieu a la vostra classe: -Prepareu cadascú una cartolina verda i una de vermella. -El mestre o la mestra us dirà accions o coses d’una en una*, i vosaltres quan penseu que ho podeu fer, que ho podeu portar o que és per a vosaltres, haureu d’aixecar la cartolina verda; si creieu que no ho podeu fer, o no és per a vosaltres, la vermella. En cada proposta, fixeu-vos en les respostes de la resta de companys. -Hi ha hagut algun cas en què tots els de la classe hàgiu aixecat la cartolina del mateix color? O totes les nenes? En quins no? Parleu-ne i arribeu a alguna conclusió que podeu escriure amb lletres de colors en un mural i tenir-la penjada a classe. Parlant de colors… el “rosa” és de nenes i el “blau” de nens? Us proposem que us descarregueu aquestes activitats per poder treballar aquesta qüestió una mica més i que entre tots canvieu la frase final aplicant-ho a la notícia de la faldilla que heu llegit i comentat.

Capgirem el conte! (cicle mitjà i superior)

Molts contes populars estan protagonitzats per nois que fan coses suposadament de nois i per noies que fan coses suposadament de noies. D’aquesta visió de les persones “típiques” se’n diu estereotips. Aquests estereotips depenen de la cultura i el lloc on es viu, no tenen base científica i de vegades fan que algunes persones tinguin prejudicis i facin diferències vers aquelles altres que no segueixen el model. Les princeses dels contes tradicionals, per exemple, solen ser maques i delicades, van amb vestits luxosos i esperen que un príncep les salvi quan tenen problemes. Per sort, no totes les princeses són iguals… i aquest vídeo ens ho demostra. Us fem aquesta proposta sobre el tema: 1 Per parelles, trieu un conte o una pel·lícula d’animació on tant els nois com les noies siguin estereotips. Us atreviu a capgirar la història? Imagineu una versió alternativa on els personatges femenins siguin masculins i a l’inrevés. La podeu escriure en forma de conte o dibuixar-la en forma de còmic. Després, compartiu-la amb la resta de companys i companyes del grup. 2 També podeu buscar algun llibre en què es trenquin els estereotips i elaborar una llista de títols recomanats per si algú els vol llegir…