Més paraules al diccionari
Al web del Termcat trobareu una notícia amb més paraules noves. Des d’allà podreu accedir al llistat complet de termes publicat al DOGC.
Sobre el vídeo
- Si aquestes paraules noves s’acaben d’acceptar, vol dir que fins ara no existien?
- Podem trobar totes les paraules noves al diccionari de classe?
- Qui decideix les paraules noves que es recullen en el diccionari?
- Quina paraula hem de fer servir si plouen miniboletes de gel i neu fina?
- Què vol dir cercatendències?
- Què volen dir shippejar i crush? De quina llengua et sembla que provenen?
Sobre el Termcat i la creació de paraules noves
- Què fan els experts del Termcat?
- Qui s’inventa les paraules? Per exemple, les paraules de l’àmbit de la meteorologia? O les paraules de l’àmbit de la botànica?
- Per què han dit al vídeo que vosaltres, els nens i les nenes, engreixareu la llista de paraules noves en un futur?
- Imagina que t’inventes una paraula i vols que surti al diccionari. Quin procés hauria de seguir aquesta paraula fins a ser acceptada pel Termcat?
- De la mateixa manera que neixen paraules noves, hi ha paraules antigues que moren?
- Podríem dir que les llengües són vives? Per què?
Què volen dir?
Al vídeo, hem vist un grup de nens i nenes intentant definir algunes paraules noves. Ara ens toca a nosaltres!
1 En grups petits, trobem el significat de les paraules d’aquesta graella.Si no sabem què volen dir, ho intentem deduir. Escrivim la definició al costat de cada paraula.
2 Comparem les nostres definicions amb les dels altres grups de la classe. Hem coincidit? Hi ha alguna paraula que se’ns resisteix?
3 Busquem les paraules de la graella al Termcat
4 Comparem les definicions del Termcat amb les nostres. Quantes n’hem encertat? Ens ha sorprès algun significat?
Imaginem i inventem
Treballarem en grups petits.
1 Per als cicles mitjà i superior proposem d’escriure un conte breu on apareguin dues d’aquestes paraules noves. Poden ser tant del vídeo com de la graella.
Recordem les pautes per un conte:
- Ha de tenir una introducció, un desenvolupament i un final.
- Hem de pensar què hi passarà, a qui i com resoldrà la situació el personatge.
- Hem de fixar-nos bé en com escrivim les paraules i en com fem servir els signes de puntuació.
Al final, busquem un temps i un espai per compartir els contes que hem inventat.
2 Per al cicle inicial: Ens atrevim a inventar paraules noves? En un full en blanc, escrivim la nostra paraula inventada i la seva definició. Després podem fer un dibuix per il·lustrar-la.
Ens voleu ensenyar els vostres contes o dibuixos de paraules inventades? Pengeu-los a la xarxa amb el hashtag #sapsquehapassat. També podeu enviar-ne fotografies o el text a comunicacio@enciclopedia.cat.