Per fi s’ha publicat el decret amb el nou currículum dels ensenyaments de primària i ESO! Quines en són les principals novetats? Us les expliquem!
Cinc cèntims sobre el Decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica
El nou Decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica inclou l’educació primària, l’Educació Secundària Obligatòria i els cicles formatius de grau bàsic.
Entre d’altres aspectes generals de la Llei (LOMLOE), el decret concreta l’estructura i els continguts del nou currículum, una de les preocupacions més generalitzada entre els docents.
Parlem del currículum: quines novetats hi ha?
1 Es defineix un perfil competencial de sortida igual per a tots els alumnes al final de l’educació bàsica. Aquest perfil identifica i defineix les competències clau que s’espera que els alumnes i les alumnes hagin desenvolupat en completar aquesta fase del seu itinerari educatiu.
2 Les competències clau, que substitueixen les competències bàsiques del currículum anterior, són els assoliments que es consideren imprescindibles perquè l’alumnat progressi amb garanties d’èxit en el seu itinerari educatiu i afronti els principals reptes i desafiaments globals i locals.
3 Els indicadors operatius de les competències clau constitueixen el marc referencial a partir del qual es concreten les competències específiques de cada àrea, matèria o àmbit.
4 Les competències específiques són els aprenentatges, tant pel que fa a les capacitats com pel que fa als sabers, que l’alumnat ha d’adquirir per tal de poder-los fer servir en diferents situacions de la seva vida.
5 Els criteris d’avaluació són el referent de l’avaluació. En el currículum estan per cicles.
6 En la base de tots els aprenentatges i en el treball de les competències hi ha uns sabers que el currículum també especifica per àrees o matèries.
Es tracta de coneixements, destreses, valors i actituds propis d’una àrea o matèria que són necessaris per a l’assoliment de les competències específiques.
No hi ha referències a les dimensions del currículum anterior.
7 L’enfocament competencial del currículum demana una manera de treballar molt vinculada a la realitat dels alumnes. Es parla d’aprenentatge basat en situacions que cal analitzar i comprendre i que promouen en l’alumnat la construcció de coneixement amb sentit.
Esperem que aquest resum us sigui útil!
Escriviu-nos si teniu dubtes o comentaris
T’ha agradat aquest recurs? Subscriu-te al nostre butlletí!
M’agradaria rebre més informació sobre l’avaluació