Prohibir el mòbil a classe?

12 febr. 25 | La Notícia de la Setmana

Des de l’any passat, a Catalunya no es permet l’ús del mòbil a l’aula a les etapes d’infantil i primària, i sí a la secundària sempre que sigui amb finalitats educatives. Ara el Departament d’Educació s’està plantejant anar més enllà: prohibir-ne l’ús en totes les etapes educatives i retirar del tot les pantalles a infantil. Una comissió d’experts ho està avaluant.

Fotografia: Freepik

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit humanístic…

1 Fins ara la normativa deia el que recull aquest pòster:

Emilia Pérez
  • Qui firma aquest document?
  • En quin curs escolar són d’aplicació aquestes instruccions?
  • A l’educació infantil i primària es pot fer algun ús del mòbil?
  • I a l’ESO, en quin cas?
  • En quins casos excepcionals se’n permet l’ús?

2 Fa uns dies es va fer aquesta enquesta a 1.600 catalans:

Emilia Pérez

FONT: GESOP, per a El Periódico de Catalunya

  • Quina pregunta se’ls va fer?

  • Quin va ser el resultat majoritari? En quin percentatge?

Fixa’t ara en els resultats per edats:

  • Com més alta és la franja d’edat dels enquestats, el percentatge de “sí” augmenta o disminueix? Com ho interpretes?
  • I els estudiants de secundària, què hi diuen? T’estranya?

Opineu, doncs: feu a classe la mateixa enquesta, anònima o a mà alçada, i representeu-la en un gràfic:

  • Quants estudiants hi heu participat?
  • Quins han estat els percentatges a favor i en contra? Hi ha hagut abstencions? 

Feu entre tots una llista dels punts a favor i en contra de la proposta de prohibir els mòbils a l’aula fins als 16 anys.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…

3 Es pot fer humor gairebé de tot. Fixa’t en aquest acudit. Posa-hi tu les paraules; escriu què hi passa com si fos un minirelat. 

Tira còmica (Marco Canepa)
Tira còmica (Marco Canepa)

© Jota A. Costa

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…

4 Llegeix aquest text, reflexiona i resol les qüestions:

Des que es va generalitzar l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació hi ha hagut un debat obert: l’ús de tecnologies digitals té un impacte realment positiu en l’aprenentatge i en els resultats dels alumnes? I en la qualitat de les seves relacions i el creixement afectiu i personal?

Les empreses del sector de les tecnologies educatives s’han esforçat per demostrar amb dades objectives que els beneficis són innegables, però no tothom hi està d’acord i no es pot considerar que s’hagi presentat cap estudi científic concloent ni en un sentit ni en l’altre.

D’altra banda, algú es pot imaginar que avui sigui possible treballar a les aules, estudiar o viure en societat sense dispositius tecnològics i sense accés a internet? Per tant, seria completa la formació d’una persona si no inclogués la competència digital?

  • Quina és la teva opinió respecte les dues preguntes que es fan en el primer paràgraf?
  • Per què creus que passa el que es diu al segon paràgraf?
  • Contesta la pregunta que es fa al final del text i argumenta la resposta.
  • Finalment, escriu tres riscos i tres avantatges de l’ús de les tecnologies digitals en l’ensenyament a l’ESO i després resumeix la teva opinió sobre el tema en una frase que serveixi de conclusió.
Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: editorial@text.cat.

Vols rebre la versió descarregable d'aquesta notícia?