
Prohibir el mòbil a classe?
Des de l’any passat, a Catalunya no es permet l’ús del mòbil a l’aula a les etapes d’infantil i primària, i sí a la secundària sempre que sigui amb finalitats educatives. Ara el Departament d’Educació s’està plantejant anar més enllà: prohibir-ne l’ús en totes les etapes educatives i retirar del tot les pantalles a infantil. Una comissió d’experts ho està avaluant.
Fotografia: Freepik
1 Fins ara la normativa deia el que recull aquest pòster:
- Qui firma aquest document?
- En quin curs escolar són d’aplicació aquestes instruccions?
- A l’educació infantil i primària es pot fer algun ús del mòbil?
- I a l’ESO, en quin cas?
- En quins casos excepcionals se’n permet l’ús?
2 Fa uns dies es va fer aquesta enquesta a 1.600 catalans:
FONT: GESOP, per a El Periódico de Catalunya
-
Quina pregunta se’ls va fer?
-
Quin va ser el resultat majoritari? En quin percentatge?
Fixa’t ara en els resultats per edats:
- Com més alta és la franja d’edat dels enquestats, el percentatge de “sí” augmenta o disminueix? Com ho interpretes?
- I els estudiants de secundària, què hi diuen? T’estranya?
Opineu, doncs: feu a classe la mateixa enquesta, anònima o a mà alçada, i representeu-la en un gràfic:
- Quants estudiants hi heu participat?
- Quins han estat els percentatges a favor i en contra? Hi ha hagut abstencions?
Feu entre tots una llista dels punts a favor i en contra de la proposta de prohibir els mòbils a l’aula fins als 16 anys.
Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…
3 Es pot fer humor gairebé de tot. Fixa’t en aquest acudit. Posa-hi tu les paraules; escriu què hi passa com si fos un minirelat.
Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…
4 Llegeix aquest text, reflexiona i resol les qüestions:
Des que es va generalitzar l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació hi ha hagut un debat obert: l’ús de tecnologies digitals té un impacte realment positiu en l’aprenentatge i en els resultats dels alumnes? I en la qualitat de les seves relacions i el creixement afectiu i personal?
Les empreses del sector de les tecnologies educatives s’han esforçat per demostrar amb dades objectives que els beneficis són innegables, però no tothom hi està d’acord i no es pot considerar que s’hagi presentat cap estudi científic concloent ni en un sentit ni en l’altre.
D’altra banda, algú es pot imaginar que avui sigui possible treballar a les aules, estudiar o viure en societat sense dispositius tecnològics i sense accés a internet? Per tant, seria completa la formació d’una persona si no inclogués la competència digital?
- Quina és la teva opinió respecte les dues preguntes que es fan en el primer paràgraf?
- Per què creus que passa el que es diu al segon paràgraf?
- Contesta la pregunta que es fa al final del text i argumenta la resposta.
- Finalment, escriu tres riscos i tres avantatges de l’ús de les tecnologies digitals en l’ensenyament a l’ESO i després resumeix la teva opinió sobre el tema en una frase que serveixi de conclusió.
Vols rebre la versió descarregable d'aquesta notícia?