50 anys de la mort de Pau Casals
1 Pau Casals no va deixar mai de treballar per la pau, sobretot després de viure de prop la Primera Guerra Mundial i la Guerra Civil Espanyola, que el van afectar molt. Va voler utilitzar la seva fama personal i la seva arma, la música, per fer arribar un missatge de pau a tot el món.
- Quina obra va compondre amb la finalitat de cercar la pau, que encara ara és la partitura catalana més difosa mundialment? Investigueu-ho!
2 Molts altres músics lluiten incansablement per la pau. Mireu aquest vídeo, en què israelians, palestins i persones d’altres nacionalitats canten plegats, a la ciutat de Haifa, la cançó One day del cantant jueu estatunidenc Matthew Paul Miller, més conegut com a Matisyahu.
- En aquest concert va demanar a 3.000 musulmans i jueus que es reunissin i aprenguessin la cançó “One Day” en menys d’una hora. Ho van aconseguir i, a més, van aprendre a cantar i harmonitzar la lletra en tres idiomes diferents. Us queda clar que la música és un llenguatge universal que ens uneix a tots?
- Queda també evident amb aquesta experiència que la immensa majoria de les persones d’arreu volem la pau? Explica-ho.
Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…
3 Pau Casals va ser un gran mestre: era pedagog, director d’orquestra i, sobretot, violoncel·lista, a més de ser una figura socialment compromesa. Busca informació sobre la seva vida i escriu-ne les preguntes d’una entrevista.
- Quines preguntes li faries? Escriu-ne tres com a mínim.
En el projecte Seqüències (Llengua catalana i literatura 1) trobareu informació sobre l’entrevista. Per si voleu repassar-ho amb els alumnes.
4 Escolteu la intervenció, molt emblemàtica, de Pau Casals a les Nacions Unides l’any 1971, quan li van concedir la medalla de la pau. Feu-ne la transcripció a l’anglès escrit i, després, traduïu el text al castellà.
Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…
5 Fixeu-vos en la forma del violoncel, que amaga una curiositat matemàtica molt interessant: la proporció àuria, relacionada amb el nombre d’or. Us ho expliquem:
Si es compleix que a + b / b = b / a = 1,618033…, aleshores aquestes distàncies responen a la raó àuria. Si les divisions donen qualsevol altre resultat, no podem parlar d’aquestes proporcions.
A la natura trobem molts exemples que mostren aquesta proporció àuria: els angles que separen les branques que neixen d’un tronc (que fan que les fulles no es facin ombra entre elles), la geometria de creixement de moltes closques de cargols, la disposició dels núvols en una borrasca, la distribució de les llavors de gira-sol, la forma espiralada de les banyes dels muflons o les cabres munteses, etc.
Traceu aquest rectangle i busqueu més proporcions àuries en el mateix violoncel.
Vols rebre la versió descarregable d’aquesta notícia?
Bon dia,
El motiu del meu missatge és demanar-los a veure si es poden oferir les traduccions de les notícies en anglès per poder treballar-les des d’aquesta assignatura.
Serien un recurs molt interessant per treballar a l’aula.
Benvolguda Mònica,
Només publiquem “La Notícia de la Setmana” en català. Però sempre us oferim la versió descarregable (la trobareu al final, només cal fer clic en un enllaç) que podeu traduir més fàcilment.
Gràcies per seguir-nos!