
Ous de Pasqua
Aquest diumenge començarà la Setmana santa, una setmana en què els ous de xocolata tenen un protagonisme especial. Però avui us volem parlar dels ous de gallina, els ous que cada vegada més consumidors demanen que provinguin de gallines que viuen en un entorn mínimament saludable. Aquests ous també han estat notícia: recentment s’ha aprovat una normativa segons la qual el 2025 com a molt tard no en trobarem a les botigues ni als supermercats si no són de producció ecològica o extensiva, és a dir, que provinguin de gallines lliures de gàbies.


Nota per al docent
Podeu consultar aquest article del diari Ara: Per què hem de menjar ous ecològics?
Nota per al docent:
A la primavera la majoria de plantes floreixen i generen llavors, i la majoria d’animals ponen els ous. En moltes cultures de tots els temps el símbol s’ha associat a l’origen, a la creació, a tot el que neix. L’ou és i simbolitza una nova vida, una llavor. A l’antiga Grècia l’ou simbolitzava la síntesi perfecte dels “quatre elements”: la closca s’identificava amb la terra; el rovell amb el foc; la clara amb l’aigua; i l’espai comprès entre la closca i la clara, amb l’aire. I el calendari cristià associa l’ou a la resurrecció de Jesús.
Si ets profe de ciències…
Et proposem activitats sobre el marcatge dels ous, més tecnològiques:
1 Fixeu-vos en la impressió del codi: la seva orientació sobre la closca de l’ou coincideix amb la seva zona més fràgil i per on acostumem a trencar-lo.
- Amb quin procediment creieu que la impressora diposita la tinta sobre la closca per tacar-la sense trencar-la? Penseu en la curvatura i la fragilitat dels ous.
2 Busqueu altres productes que han de dur un codi imprès a sobre del producte mateix.
- En coneixeu algun que sigui tan delicat com els ous?
- Quines altres solucions hi ha que no siguin la d’imprimir directament sobre el producte?

Si ets profe d’educació visual i plàstica…
Et proposem unes activitats de recerca:
1 Informeu-vos sobre la tradició de pintar i amagar els ous de Pasqua, molt estesa en el món anglosaxó.
- Us atreviu a organitzar aquesta mateixa activitat per als més petits de la vostra escola? Tingueu en compte:
– Quin tipus de pintura es fa servir.
– Com es preparen els ous abans de pintar-los.
– Quins dissenys són els més comuns.
– Què s’ha de fer després d’amagar els ous.

2 Busqueu obres de Salvador Dalí en què hi surtin ous. Quin simbolisme tenen?
• Coneixeu obres d’altres artistes en què també apareguin ous?
