Segona setmana de curs
La notícia de la setmana passada va ser el començament d’un nou curs escolar, amb tot el que comporta: nous companys i companyes, nous mestres i professors, noves matèries, nous horaris i, per a alguns, fins i tot nova escola o institut.
Com ho portem, això de començar un nou curs?
Hi ha nois i noies als quals no fa cap il·lusió tornar a l’aula i, en canvi, n’hi ha d’altres que porten setmanes esperant retrobar-se amb els companys i companyes dels cursos anteriors. En tots dos casos, i tant per a alumnes com per a professors, la nit abans de començar un nou curs hi ha nervis i pot costar dormir…
El començament del curs implica reprendre la relació amb els altres o començar-ne de noves. Per relacionar-nos amb els altres els hem d’anar descobrint i coneixent. En aquesta “Notícia de la Setmana” us proposem diferents recursos perquè pugueu anar-vos coneixent una mica millor.
Bon començament de curs a tothom!
Et proposem que, perquè us comenceu a conèixer millor, elaboreu un qüestionari.
1 Consulteu les propostes que tenim en els nostres llibres de Cultura i valors ètics de 2n i 3r d’ESO de la col·lecció Atòmium. Us ajudaran:
- Sobre les relacions personals.
- Sobre jutjar moralment.
- Sobre saber formular preguntes.
2 Després de fer una lectura i comentari previ, elaboreu col·lectivament un qüestionari. Us suggerim que contingui preguntes per als companys que ja coneixeu i d’altres per ajudar-vos a conèixer les persones noves.
- Penseu quina informació ja teniu dels companys i companyes i què més us agradaria saber-ne. Intenteu no fer cap pregunta que no us agradaria que us fessin a vosaltres.
3 Contesteu individualment el qüestionari i, en grups de quatre o cinc, analitzeu-ne uns quants.
- Quines respostes han reforçat el que ja pensàveu? Quines us han sorprès?
4 Poseu en comú les vostres conclusions.
- Hi ha alguna resposta que us hagi ajudat especialment a veure una determinada persona d’una manera diferent del que us havia semblat en una primera impressió?
Et suggerim que participis en l’elaboració del qüestionari i proposis de fer-lo tipus “Qüestionari Proust”.
Podeu seguir el model del taller “El text conversacional II“.
I en els nostres llibres de text…
En el llibre de Llengua catalana i literatura de 2n d’ESO de la col·lecció Atòmium trobareu informació sobre l’elaboració aquest tipus de text.
Et proposem tècniques per treballar el coneixement de les persones d’un grup. N’hi ha moltes. N’hem seleccionat algunes de les que hem trobat i que ens han agradat:
Cada persona pensa quines paraules el defineixen i fa un núvol de paraules.
A continuació, es presenta a la classe fent servir aquest núvol. Després, els podeu deixar tots penjats en el suro.
Apareix a classe amb una bossa o una maleta amb tres objectes que et representin. Obre la maleta i vés traient els objectes. Explica per què et representen, què volen dir per tu. És una manera de presentar-te i de “trencar el gel”.
En acabar demana que pensin què posaria cadascú a la maleta i qui se l’emporta per al dia següent…
Reparteix a cada alumne unes cartolines petites o fitxes amb algunes característiques (practica un esport d’equip, viu a prop de casa meva, té germans, el menjar que més li agrada és la pasta, etc.).
Fent-se preguntes els uns als altres lliurement, els alumnes han de trobar algú de la classe que compleixi el màxim de les característiques de la fitxa.
Ensenya una llista d’adjectius als alumnes (en un full, en una senzilla presentació ppt, en cartells…). Cada alumne n’escull dos que li serviran per a presentar-se.
A mesura que es van presentant, un secretari va recollint els adjectius a la pissarra analògica o PDI (indicant quantes persones l’han triat). Al final de totes les presentacions, ens quedarà una imatge global de com és el grup classe!
I tu, fas alguna activitat que vols compartir? Fes-nos-la arribar!
Una activitat de tutoria que solem fer a 2n d’ESO és:
Repartim uns fulls de colors, Cada alumne/a dibuixa la silueta d’un objecte que li agradi especialment. Un cop fet el dibuix retallen les siluetes i hi posen el seu nom en petit. Seguidament es van passant els diferents dibuixos i en cada un han d’escriure una qualitat o habilitat del propietari del dibuix . Quan tots els dibuixos han passat per tota la classe, cada alumne/a es llegeix el seu, es comenten i finalment es pengen al suro de la classe. Aquests “regals” ens acompanyen tot el curs.
Benvolguda Conxita,
Ens ha agradat molt l’activitat que ens expliques. Moltes gràcies per compartir-la en el nostre blog!