Segona setmana de curs

La notícia de la setmana passada va ser el començament d’un nou curs escolar, amb tot el que comporta: nous companys i companyes, nous mestres i professors, noves matèries, nous horaris i, per a alguns, fins i tot nova escola o institut.

filet


Com ho portem, això de començar un nou curs?

Hi ha nois i noies als quals no fa cap il·lusió tornar a l’aula i, en canvi, n’hi ha d’altres que porten setmanes esperant retrobar-se amb els companys i companyes dels cursos anteriors. En tots dos casos, i tant per a alumnes com per a professors, la nit abans de començar un nou curs hi ha nervis i pot costar dormir…

El començament del curs implica reprendre la relació amb els altres o començar-ne de noves. Per relacionar-nos amb els altres els hem d’anar descobrint i coneixent. En aquesta “Notícia de la Setmana” us proposem diferents recursos perquè pugueu anar-vos coneixent una mica millor.

Bon començament de curs a tothom!

Si ets profe de Cultura i valors ètics...

 

Et proposem que, perquè us comenceu a conèixer millor, elaboreu un qüestionari.

1 Consulteu les propostes que tenim en els nostres llibres de Cultura i valors ètics de 2n i 3r d’ESO de la col·lecció Atòmium. Us ajudaran:

relacions-personals

2 Després de fer una lectura i comentari previ, elaboreu col·lectivament un qüestionari. Us suggerim que contingui preguntes per als companys que ja coneixeu i d’altres per ajudar-vos a conèixer les persones noves.

  • Penseu quina informació ja teniu dels companys i companyes i què més us agradaria saber-ne. Intenteu no fer cap pregunta que no us agradaria que us fessin a vosaltres.

3 Contesteu individualment el qüestionari i, en grups de quatre o cinc, analitzeu-ne uns quants.

  • Quines respostes han reforçat el que ja pensàveu? Quines us han sorprès?

4 Poseu en comú les vostres conclusions.

  • Hi ha alguna resposta que us hagi ajudat especialment a veure una determinada persona d’una manera diferent del que us havia semblat en una primera impressió?

Si ets profe de llengües

Et suggerim que participis en l’elaboració del qüestionari i proposis de fer-lo tipus “Qüestionari Proust”.

Podeu seguir el model del taller “El text conversacional II“.

qu%cc%88estionari


 I en els nostres llibres de text…
En el llibre de Llengua catalana i literatura de 2n d’ESO de la col·lecció Atòmium trobareu informació sobre l’elaboració aquest tipus de text.

si-ets-tutor
Et proposem tècniques per treballar el coneixement de les persones d’un grup. N’hi ha moltes. N’hem seleccionat algunes de les que hem trobat i que ens han agradat:

com-soc-jo

Cada persona pensa quines paraules el defineixen i fa un núvol de paraules.
A continuació, es presenta a la classe fent servir aquest núvol. Després, els podeu deixar tots penjats en el suro.

la-maleta
Apareix a classe amb una bossa o una maleta amb tres objectes que et representin. Obre la maleta i vés traient els objectes. Explica per què et representen, què volen dir per tu. És una manera de presentar-te i de “trencar el gel”.
En acabar demana que pensin què posaria cadascú a la maleta i qui se l’emporta per al dia següent…

busco

Reparteix a cada alumne unes cartolines petites o fitxes amb algunes característiques (practica un esport d’equip, viu a prop de casa meva, té germans, el menjar que més li agrada és la pasta, etc.).
Fent-se preguntes els uns als altres lliurement, els alumnes han de trobar algú de la classe que compleixi el màxim de les característiques de la fitxa.

la-classe

Ensenya una llista d’adjectius als alumnes (en un full, en una senzilla presentació ppt, en cartells…). Cada alumne n’escull dos que li serviran per a presentar-se.
A mesura que es van presentant, un secretari va recollint els adjectius a la pissarra analògica o PDI (indicant quantes persones l’han triat). Al final de totes les presentacions, ens quedarà una imatge global de com és el grup classe!


I tu, fas alguna activitat que vols compartir? Fes-nos-la arribar!