Els efectes del canvi climàtic!
Del 30 de novembre a l’11 de desembre se celebra la XXI Conferència Internacional sobre Canvi Climàtic a París, per mirar d’arribar a acords per a reduir-ne els efectes. Molts experts afirmen que el canvi climàtic ja és inevitable i que el millor que es pot fer és moderar-lo.
Quins impactes pot tenir el canvi climàtic?
Durant els últims seixanta anys la temperatura del planeta ha augmentat 0,8°C. Com a conseqüència d’aquest increment, les tempestes són més intenses en les zones temperades i el desglaç als pols i a les glaceres de les altes muntanyes és cada any més gran.
Et proposem una activitat que us permetrà entendre l’impacte d’una situació extrema: el desglaç total del gel de l’Antàrtida.
1 Trobeu les dades necessàries per a calcular quin és el volum d’aigua que es manté congelat sobre la superfície del continent Antàrtic. [1]
- Esbrineu quina és l’extensió del glaç continental antàrtic. (No heu de tenir en compte el gel lliure que sura sobre el mar, sabeu per què?)
- Busqueu quina és l’alçada mitjana d’aquesta capa glaçada.
- Si aquest glaç es fongués aniria a parar als mars i els oceans; quina és l’extensió que ocupen en la superfície planetària?
2 Calculeu quant pujaria el nivell del mar en tot el món
- Un cop tingueu l’extensió i l’alçada de la capa de gel antàrtic, calculeu-ne el volum.
- Si aquest volum d’aigua anés a parar als oceans, dels quals ja en coneixeu l’extensió, deduïu quina operació cal fer per a resoldre el punt 2.
- Quina unitat creieu que és la més indicada per a expressar el resultat anterior?
3 Apliqueu els resultats a la costa catalana.
- Trieu una comarca costanera catalana i observeu quins pobles hi ha a la línia de costa. Entreu a la base de dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya i anoteu a quina alçada sobre el nivell del mar es troben.
- Amb un mapa comarcal modifiqueu la línia de la costa segons aquestes dades.
- Sumeu els habitants dels municipis afectats i digueu quin és el percentatge de població de la comarca que patiria aquesta catàstrofe.
[1] NOTA PER AL PROFESSORAT
Hi ha grans quantitats de gel continental a l’hemisferi nord, sobretot a Grenlàndia, però també als països nòrdics, el Canadà, Alaska, els països Escandinaus i la Sibèria. També n’hi ha a grans glaceres d’arreu del món: la dels Andes, les Rocalloses, l’Himàlaia, els Alps i altres grans carenes muntanyoses.
I en els nostres llibres de text…
En el llibre Matemàtiques 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, la unitat 4 tracta dels percentatges i altres termes matemàtics que us ajudaran a treballar l’últim punt d’aquesta activitat. A la unitat 6 treballem les unitats de longitud, superfície i volum que us ajudaran en els punts anteriors.
Et proposem que treballeu l’apartat 3 de la proposta per a matemàtiques, a grans trets, per a tot el món.
I en els nostres llibres de text…
En el llibre Ciències Socials 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, en les unitats 7 i 8 trobareu mapes físics de tots els continents. Hi ha informació sobre el relleu, fonamental per a fer la tasca proposada.
“Pensar en global, actuar en local.” De vegades, quan es parla de temes ecològics, sembla que les actuacions han de venir dels governs i de grans decisions nacionals i internacionals. Però veureu que a nivell individual, tots hi podem fer alguna cosa. Et proposem que transformeu un article en una presentació multimèdia que podeu passar a d’altres companys de l’escola.
1 Llegiu l’article:
2 Repartiu-vos les trenta coses en grups i busqueu-ne informació complementària.
3 Elaboreu una breu presentació multimèdia amb els consells. Per a cada ítem que us ha tocat. Hi ha d’haver:
- L’enunciat o recomanació ben clara.
- Una explicació sobre l’acció concreta: en què consisteix .
- Una explicació de com afecta l’actuació en la millora dels efectes del canvi climàtic.
- Algun element audiovisual: fotografia, dibuix, enllaç a un vídeo breu, un tros d’una entrevista…
4 Ajunteu les presentacions curtes per a elaborar una macropresentació col·lectiva.
NOTA PER AL PROFESSORAT
Podeu consultar:
- L’oficina catalana del canvi climàtic
- L’avantprojecte de llei de canvi climàtic
- Les consequències del canvi climàtic
- Efectes del canvi climàtic (Tv3)
I en els nostres llibres de text…
En el llibre Biologia i geologia 3 ESO, de la col·lecció Atòmium, en les unitats 11 i 12
trobareu informació sobre els ecosistemes naturals i sobre el medi ambient.
Et proposem que feu una activitat d’expressió escrita creativa.
1 Demana als alumnes que s’imaginin que viuen el moment del desglaç total, la pujada del nivell dels mars i oceans i la invasió de la superfície terrestre per l’aigua marina.
2 Inventeu individualment o per parelles una narració fictícia en primera persona sobre la situació. Podeu proposar una pluja d’idees per començar a treballar:
- En quina localitat situarien els fets.
- Qui en serien els protagonistes.
- Quins fets passarien, quines conseqüències tindrien.
- Com es resoldria la situació, com acabaria la narració.
NOTA PER AL PROFESSORAT
- Us anirà bé fer un treball de vocabulari sobre el canvi climàtic i el desglaç, camps lèxics o famílies de paraules relacionades amb el tema.
- Els alumnes poden consultar altra documentació per a escriure el seu conte.
- Recordeu l’estructura de les narracions i les característiques de les narracions primera persona.
- Podeu fer el treball tant en llengua catalana com en llengua castellana.
I en els nostres llibres de text…
En el llibre Lengua castellana y literatura 1 ESO, de la col·lecció Atòmium,
en la unitat 1 es parla de les característiques de les narracions.
En el llibre Llengua catalana i literatura 3 ESO, de la col·lecció Atòmium,
en la unitat 2 es parla de gèneres i del conte literari.
Trackbacks/Pingbacks