Castanyes, moniatos i panellets

15 oct. 2019 | Ara ve...

Ara ve… la castanyada. Al mercat ja hi ha castanyes i moniatos, aviat sentirem l’olor dels panellets i tothom es prepara per celebrar la festa. Què hi menjarem? Com són les castanyes? I els moniatos? I els panellets? Et suggerim una proposta de tardor per experimentar amb els cinc sentits.

Juguem a ser castanyeres

  • Parleu de la festa de la castanyada o bé expliqueu el conte La Castanyada  i prepareu un espai de la classe amb castanyes i moniatos i altres elements relacionats amb la festa perquè els nens i les nenes puguin observar i tocar a través del joc. Podeu aprofitar un dels racons de joc simbòlic i adaptar-lo a aquesta activitat. Proposeu-los de jugar a ser castanyeres, a torrar castanyes o moniatos, fer panellets o vendre i comprar. Quantes castanyes vols? I moniatos? Val 2 euros… Les poso en una paperina?

Ens fixem bé en les castanyes

  • Després de jugar, proposeu als nens i les nenes, en rotllana, que es fixin en com són les castanyes. Amb les castanyes a la mà, deixeu que cadascú en digui alguna característica. Ajudeu els alumnes amb preguntes com ara: De quin color són? I per dins, són del mateix color? Són dures? Toves? Quin gust tenen? Les tastem? Fan olor?
  • Per comprovar si el que han dit és veritat o no, doneu-los castanyes crues i cuites i deixeu que les observin bé i les toquin, que les olorin i les tastin. Després, entre tots, parleu del que han observat. Quines diferències hi ha entre unes i les altres? Quines ens agraden més?
  • Ens plantegem també, com són les castanyes quan encara estan als arbres. Algú ho sap?
  • Podeu observar també altres aliments propis de la tardor com ara els moniatos, les taronges, les mandarines o les magranes… i els panellets. Si teniu ocasió, porteu pellons de castanyes perquè els puguin veure i tocar amb compte. Si no, podeu observar-ne fotografies.

Escrivim i ho expliquem a casa

  • Per acabar l’observació de les castanyes, demaneu als alumnes que proposin com ho podrien explicar a casa. Fem un dibuix? Una fotografia? Escolteu les seves propostes i si cal, ajudeu-los. Suggeriu-los enganxar les fotografies i fer un collage que representi les observacions. Feu servir la plantilla que us donem, i segons el grup, proposeu també d’escriure’n les paraules més significatives.

SI ETS USUARI IMAGINA!

  • Jugueu a confegir i escriure els noms de les fruites treballades amb l’Atrapalletres o bé a la pissarra màgica. Quina és la paraula més llarga? Quines fruites són? Quina té la mateixa lletra que té la Carla?
  • Feu servir l’aplicació DocuImagina per documentar la proposta.