Un huracà fora de lloc?
La setmana passada va arribar a Europa l’huracà Ophelia, que es va formar al sud-oest de les Illes Azores i va viatjar creuant l’Atlàntic en direcció a Irlanda seguint una trajectòria molt poc habitual per aquests fenòmens meteorològics.
Et proposem una sèrie d’activitats per avaluar els efectes d’aquest huracà i quines característiques l’han fet tan extraordinari:
1. Busca informació sobre els huracans de l’Atlàntic nord.
- On acostumen a formar-se?
- Cap a on acostumen a dirigir-se?
- Quants n’hi ha hagut en els últims cinc anys?
2. Compara la informació que has recollit amb les característiques de l’huracà Ophelia.
- A quina zona de l’Atlàntic es va formar? Cap a on va anar? Indica el seu recorregut sobre aquest mapa:
- D’entre els huracans d’aquests últims cinc anys, n’hi ha hagut més d’extratropicals com l’Ophelia?
- Segons els meteoròlegs, quins efectes pot tenir el canvi climàtic sobre els huracans extratropicals?
Nota per al professor: es consideren huracans extratropicals els que no presenten l’origen ni les característiques dels huracans tropicals ni polars.
3. Explica quin paper ha tingut aquest huracà en els fenòmens següents:
- Forts vents que han atiat incendis forestals.
- Disminució de la producció d’energia eòlica.
- Inundacions i forts vents que han causat víctimes humanes.
- Alteració del tràfic aeri i marítim.
- Front de pluges que han ajudat a apagar incendis.
On s’han deixat sentir aquests efectes? Situa’ls en el mapa anterior.
Et proposem una activitat sobre els vents:
1.Explica el significat d’aquestes frases fetes, refranys, dites i altres expressions en què apareixen vents:
- Cel rogent, pluja o vent.
- Vent xerrador, no et faci por.
- Anar vent en popa.
- Vent d’Aragó, aigua al balcó.
- Bon vent i barca nova.
- Estar tocat per la tramuntana.
- Maig ventós i juny calent, fa bon vi i bon forment.
- Vent berguedà, ni plou ni se n’està.