Una milionària solidària
Mireu el reportatge que ha fet l’Info K de la notícia:
- En aquest enllaç teniu més informació sobre la notícia.
- Quants diners ha heretat Marlene Engelhorn de la seva àvia?
- Com es diu l’empresa de la família de la Marlene? Quin tipus de productes fabrica?
- Què ha decidit fer amb els diners? De quina manera ho vol fer?
- Què ha portat Marlene Engelhorn a fer aquesta acció? Què en pensa de la riquesa? Què vol dir distribuir la riquesa?
- Què opina la Marlene dels impostos que paguen els rics? Hi ha més gent que pensi com ella? Poseu-ne algun exemple.
Sobre els impostos:
- Què són els impostos? Per a què serveixen?
- Qui paga impostos?
- Tothom paga els impostos que hauria de pagar? Què és un paradís fiscal?
- Tots els milionaris tenen la mateixa actitud davant dels impostos? Hi ha milionaris solidaris?
- Penseu que és important la solidaritat? Creieu que tothom pot ser solidari? Se us acut com podem ser solidaris?
Repartir i compartir (1r, 2n i 3r)
1 Marlene Engelhorn diu que vol compartir una part de la seva riquesa amb altres persones i que repartirà els diners que ha rebut de la seva àvia entre diferents projectes. Per això diem que és solidària.
Si voleu entendre millor què és ser solidari, us proposem que mireu aquest vídeo i per parelles contesteu les preguntes:
- Què us sembla el comportament del pingüí de la bufanda vermella?
- És solidari amb els animals que conviuen amb ell? Per què?
- Penseu que està bé compartir? Com explicaríeu què és la solidaritat?
I a vosaltres, què us agrada compartir? Escriviu o dibuixeu les vostres accions o propostes i feu un mural entre tota la classe.
Ser solidari (4t, 5è i 6è)
1 En el seu discurs, la Marlene diu: “ Tinc aquests diners perquè he nascut en una família amb aquest cognom i per res més”. Què vol dir? Llegir i comentar aquest poema de Joana Raspall us pot ajudar a comprendre-la.
- Totes les persones tenen els privilegis que té la Marlene?
- Què es pot fer perquè no hi hagi tanta desigualtat entre les persones?
- Penseu que vosaltres sou privilegiats respecte a altres persones?
2 Qui paga què? Imagineu que feu una “recollida d’impostos” entre els companys per a aconseguir un bé comú; per exemple, un ventilador per a la classe. Dividiu-vos en tres grups de “contribuents” segons els diners que tindreu disponibles per gastar per persona: cada membre del grup 1 té 6€; cadascun del grup 2 en té 4 i els del grup 3 en tenen 2. Per fer la recol·lecta, cadascú paga d’impostos la meitat del que té.
- Quants diners pagarà cada alumne? Donaran el mateix els alumnes dels tres grups? Quants diners li queden a cada alumne?
- Penseu que està bé fer-ho així? Què s’aconsegueix recollint els diners d’aquesta manera? De quina altra manera es podrien recollir els diners?
Elaboreu una llista comuna amb les conclusions que heu tret fent aquesta activitat.
- Si voleu aprofundir amb els més petits sobre les diferències entre les persones segons el lloc on han nascut i com això influeix en la seva vida, podeu mirar o escoltar aquest poema de la Joana Raspall que en parla.
- En aquests enllaços trobareu diferents informacions sobre els impostos i per a què serveixen: Tributs de la Generalitat de Catalunya, Anunci de l’Agència Tributària, Vídeo explicatiu de Happy Learning, Portal educatiu AEAT.
Si feu servir materials de Text…
- En el llibre Itineraris. Coneixement del medi natural, social i cultural 6 trobareu informació sobre com s’organitza la societat i, en concret, sobre els impostos (itinerari 6) o sobre com es distribueix la riquesa en el món (itinerari 28).
Si tens suggeriments, dubtes, crítiques o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol Comentaris sobre el “Saps què ha passat?” a comunicació@enciclopedia.cat.
Vols rebre la versió descarregable d’aquest recurs?