Votar és important?
La propaganda electoral, els mítings dels polítics i tot això que de vegades fa una mica de mandra són l’indicatiu d’un fet molt important: que podem votar!
A les eleccions del 28 de maig podrem dir qui volem que governi el nostre poble o ciutat durant els propers quatre anys. Amb els nostres vots, posarem al capdavant de l’ajuntament les persones que han de prendre les decisions que afecten la localitat: què cal millorar als carrers, com s’ha de regular el trànsit, si cal obrir una biblioteca o fer més espais verds…
Alguns de vosaltres podríeu pensar que les eleccions us queden massa lluny, perquè els menors d’edat no poden votar. Tot i així, les decisions que s’hi prenguin també us afectaran! Aquests nens i nenes han descobert en primera persona la importància de votar:
- Per ampliar la informació, podeu explicar que tothom té dret a votar en unes eleccions i que tots els vots compten igual. Tot i així, alguns col·lectius no podran votar el 28 de maig: els menors d’edat i les persones amb nacionalitat espanyola que viuen en altres països. Quant als estrangers que viuen a la nostra localitat, han de complir un seguit de requisits. De fet, aquest reportatge i aquesta notícia denuncien que molts estrangers no podran participar en les eleccions municipals.
- Sabíeu que als pobles molt petits es vota d’una manera diferent qui serà l’alcalde o l’alcaldessa? Ho podeu llegir en aquesta notícia.
- Per què és tan important que els ciutadans puguin votar en unes eleccions?
- Què es decidirà a les eleccions del 28 de maig?
- Com es diuen els representants que prenen les decisions als ajuntaments?
- El dia 28, qui podrà votar al vostre poble o ciutat?
- Quin procés han seguit els nens i les nenes que s’han presentat com a candidats a les eleccions de l’escola del vídeo?
Sobre les eleccions i la importància de votar:
- Imagineu que algú no està content amb les decisions que ha pres l’alcalde o l’alcaldessa de la seva localitat durant els últims anys. Què podria fer, el 28 de maig?
- Sabeu què és un vot en blanc? I un vot nul? Investigueu-ho i, després, expliqueu-ho amb les vostres paraules.
- Les persones que voten en blanc, per què creieu que ho deuen fer?
- Sabíeu que hi ha països on no s’hi celebren mai eleccions? En aquest cas, com creieu que s’ho fan els ciutadans per triar els seus governants? O potser no ho poden fer?
Millorem la nostra localitat (primer cicle)
1 Vosaltres també podeu ajudar a millorar el vostre poble o barri! Dividiu-vos en grups petits. Cada grup haurà de pensar una proposta de millora (per exemple, que hi hagi més il·luminació als carrers, que els cotxes no passin per davant de l’escola, etc.) i explicar-la als companys i companyes. Entre tots, voteu la millor proposta. Després, prepareu una carta o un correu electrònic i feu arribar la proposta al vostre ajuntament.
2 També contribuireu a millorar el vostre poble o barri si sou bons ciutadans! Parleu-ne a classe. Llenceu cada residu al contenidor que toca? Respecteu les normes quan aneu amb bici o amb patinet? Netegeu els pipins del vostre gos? Entre tots, penseu deu consells per a ser un bon ciutadà. Podeu escriure els consells en cartolines i il·lustrar-los amb fotos o dibuixos.
Eleccions responsables (segon i tercer cicle)
1 Hem parlat del dret dels ciutadans a votar en unes eleccions. I dels seus deures, què en sabeu? Per tal que les eleccions es puguin dur a terme, cal que algunes persones s’hi impliquin com a membres de les meses electorals. Investigueu com es formen aquestes meses. Com es decideix qui hi ha d’anar? Quins motius pot argumentar algú per tal de no anar-hi? Què passaria si no s’hi presentés sense justificació?
2 Vosaltres també podeu ajudar a millorar el vostre poble o barri! En grups petits, penseu una proposta de millora, desenvolupeu-la en una presentació digital i exposeu-la a la resta de la classe. Entre tots, voteu la proposta que trobeu més completa i millor argumentada. Després, feu arribar la proposta triada al vostre ajuntament.
- En aquests enllaços teniu informació sobre la formació de les meses electorals, les raons per no anar-hi i les conseqüències de no presentar-s’hi sense justificació.
- Potser us resulta interessant el recurs ‘Educar per a una ciutadania activa a l’escola’, que trobareu al web del Grup de recerca en Educació Moral de la UB. També un pot ser útil aquest decàleg per a ser un bon ciutadà.
- A l’hora de fer arribar a l’ajuntament de la vostra localitat les propostes de millora dels vostres alumnes, podeu buscar a Google una app per a comunicar-vos amb l’ajuntament.
Si feu servir llibres d’educació en valors de Text…
Podeu complementar la proposta amb aquests recursos:
- Llibre de 1r: sessions 3 (És de tots), 11 (Tenim veu) i 16 (Participem).
- Llibre de 2n: sessions 3 (Teu, meu, nostre), 9 (Puc opinar) i 13 (Ens representen).
- Llibre de 3r: sessió 4 (Per majoria).
- Llibre de 4t: sessions 3 (Gent cívica) i 6 (Govern del poble).
- Llibre del tercer cicle: sessió 12 (La democràcia).
T’ha agradat aquest recurs? No te’n perdis cap!