El límit te’l poses tu
Abans de la marató, l’Àlex ja havia superat uns quants reptes esportius sorprenents. I no esportius, també! La seva vida és plena de reptes que ha hagut de superar amb molt esforç. Mireu aquest vídeo i descobrireu la seva història:
- Trobareu més informació sobre l’Àlex Roca al seu web, al seu Instagram i al seu TikTok.
- Aquesta notícia explica la fita històrica de l’Àlex a la Marató de Barcelona l’any 2023.
- L’Àlex ja havia aconseguit una fita importantíssima a la Titan Desert. Aquests documentals expliquen la seva experiència: el 2018, que no va aconseguir acabar-la (és molt interessant la reflexió inicial del vídeo), i el 2019, que sí la va completar.
- Quina fita ha aconseguit l’Àlex a la Marató de Barcelona?
- Què és un triatló? Quants n’ha fet, l’Àlex?
- L’Àlex no pot parlar. Com ens explica la seva experiència en el vídeo?
- En què consisteix la discapacitat de l’Àlex? Què la hi va provocar?
- Com se sentia l’Àlex, quan era petit, a causa d’aquesta discapacitat? Com ho va superar?
- Què recomana l’Àlex als nens i nenes que pateixen bullying a l’escola?
Sobre l’autosuperació i el respecte a la diversitat de capacitats:
- L’Àlex té un lema que l’acompanya sempre: “El límit te’l poses tu”. Què significa?
- A vegades pensem que les persones amb capacitats diferents de les nostres no poden fer el mateix que fem nosaltres. I potser per voler protegir-les massa, els diem que no ho intentin fer. Com creieu que hauríem d’actuar, en realitat?
- Segur que algun cop heu volgut fer alguna cosa però heu pensat que no seríeu capaços d’aconseguir-ho. Quin consell dona l’Àlex, en aquests casos?
- L’Àlex ens anima a perseguir els nostres somnis, però també ens ensenya que està bé saber aturar-se quan creiem que ha arribat el nostre límit. Creieu que ell ho considera un fracàs, això? Per què?
- “Tots som diferents i això és el que ens fa ser únics i especials”, afirma. Què creieu que vol dir amb aquesta frase? Hi esteu d’acord?
- Què hauríem de fer, si veiem que algú se’n riu d’una altra persona per ser diferent?
Qui ens posa els límits? (primer cicle)
1 Alguna vegada us ha passat que volíeu fer una cosa i algú us va dir que no en seríeu capaços? Li vau fer cas? I al revés: li heu dit mai a algú que no seria capaç de fer alguna cosa? Després de conèixer la història de l’Àlex, com reaccionaríeu en la mateixa situació? Parleu-ne a classe: respecteu els torns de paraula i escolteu totes les opinions.
2 L’Àlex parla amb la seva parella i amb la resta de la gent a través de la llengua de signes. Us animaríeu a aprendre’n alguns, de signes? Després, per parelles, podeu jugar a endevinar què us vol dir el vostre company o companya.
En la pell de l’Àlex (segon i tercer cicle)
1 Què en sabeu, de la paràlisi cerebral? Busqueu-ne informació a Internet. Després, debateu a classe amb quins problemes es deuen trobar els afectats i les seves famílies a la nostra societat.
2 Què li preguntaríeu vosaltres, a l’Àlex? Cada alumne haurà de pensar cinc preguntes. Tot seguit, poseu-les en comú i, entre tots, trieu les deu que considereu més interessants. Si us animeu, podeu demanar a la vostra escola que gestioni una visita de l’Àlex a classe per poder fer-li les preguntes en persona.
- Per a l’activitat 2 del cicle inicial us poden ser útils aquests recursos de la Secretaria de Política Lingüística i de l’Edu365.cat sobre la llengua de signes catalana.
- Us podeu informar sobre la paràlisi cerebral al web de la Fundació ASPACE Catalunya.
- L’Àlex Roca imparteix xerrades a centres educatius. Trobareu més informació en aquest enllaç.
Si feu servir llibres d’educació en valors de Text…
Aquests recursos us seran útils per a complementar la proposta:
- Llibre de 1r: sessió 20 (Ho he fet!).
- Llibre de 2n: sessions 2 (Endavant!), 24 (Me’n surto) i 29 (En la meva pell).
- Llibre de 3r: sessió 16 (Amb esforç).
- Llibre de 4t: sessions 4 (No som perfectes) i 12 (Quin repte!).
- Llibre del tercer cicle: sessió 10 (Persones amb discapacitats).
T’ha agradat aquest recurs? No te’n perdis cap!