Som una gran família!
Inspirant-nos en diferents personalitats que defensaven la cultura de pau,
com aquest líder polític, celebrem cada 30 de gener el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau.Aquest any us convidem a comprovar que el camí de la pau comença
més a prop del que penseu: a la vostra classe!
- Teniu més informació sobre el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau al seu web.
- També us pot ser útil la proposta sobre el DENIP que vam publicar en aquest blog fa un parell d’anys.
- Podeu trobar més recursos per a treballar aquest tema als webs d’UNICEF Educació i de Fundipau.
- Quin és el somni comú que tenen tots els nens i les nenes que van a l’escola? Per què és tan important, aquest somni?
- Què vol dir, que entre tots sumem?
- Segons el primer vídeo, quines coses hem de fer per conviure cada dia en pau a classe?
- Recordeu algunes de les paraules que surten al trencaclosques de la cultura de pau? I al trencaclosques de la violència, quines hi surten?
- Què els ha ensenyat l’activitat dels trencaclosques, als nens i les nenes que l’han fet?
- Una de les nenes assegura que cal ser empàtics a classe. Què vol dir?
Sobre la cultura de la pau:
- El vídeo d’UNICEF diu que tots som diferents, però tenim dret a ser tractats amb igualtat. Això no és contradictori? Per què?
- Per què creieu que hi ha persones que pensen que les nostres diferències són motiu per a separar-nos? Hi esteu d’acord?
- Quins avantatges podeu tenir si sumeu forces a classe? Poseu-ne algun exemple.
- Per què és tan important posar-se en la pell d’una altra persona?
- I vosaltres, quins valors considereu més importants per mantenir la cultura de pau?
- Com us ho feu a classe, si sorgeix algun conflicte? I si algun company o companya té un problema o se sent aïllat?
Que bé que ens tenim a prop! (cicle inicial)
1 Quantes vegades heu dit als vostres companys i companyes de classe que us agrada tenir-los a prop? Mireu aquest vídeo de la cançó Qué bueno, de The Kids Band, i fixeu-vos en la lletra. Quines de les coses que diu us agraden més? Expliqueu-ho als altres nens i nenes de la classe. A veure com dialogueu, eh? Si us animeu, podeu cantar la cançó tots junts fent karaoke i imitant els moviments del grup que la canta en el vídeo. Us hi animeu? 2 Ara us toca a vosaltres! En grups petits, penseu tres coses que us agradin de pertànyer a la classe i conviure amb els vostres companys i companyes. Compartiu-les amb la resta de la classe. Després, compareu: heu coincidit amb els altres grups? Entre tots, voteu les tres coses, de tot allò que s’ha dit, que més us agraden de pertànyer a la classe. Les podeu escriure en gran, en una cartolina, pintar les lletres de colors i penjar-les a classe. O escriure-les a dins d’un colom de la pau (podeu descarregar-vos un model en PDF).
La cultura de pau (cicle mitjà i superior)
1 Què és exactament la cultura de pau? Aquest vídeo us ho explica amb detall. Després de mirar-lo, comenteu-lo a classe i reflexioneu: com creieu que funcionaria el món, si la cultura de pau fos la predominant? Penseu alguns exemples concrets
2 Feu memòria dels quatre objectius pels quals, segons el vídeo, cal lluitar per evitar les desigualtats i les injustícies. Com els traslladaríeu al dia a dia de la vostra classe? Penseu-hi i, entre tots, elaboreu un decàleg per aplicar la cultura de pau a la classe. Si us hi animeu, podeu presentar el decàleg amb una presentació de diapositives amb text i imatges acompanyades de música o amb un vídeo en què participeu per grups explicant cada punt del decàleg.
3 Us proposem que feu l’activitat del trencaclosques que proposa un dels tallers de Fundipau i que lliga amb el vídeo que heu vist al principi. Si la feu, ens podeu enviar un correu i explicar-nos com us ha anat.