La recerca de recursos que ens ajudin a conscienciar sobre els hàbits de prevenció mèdica és part fonamental de la feina diària de biòlegs, pedagogs, mestres, metges, farmacèutics i altres professionals compromesos amb la disminució de malalts a les escoles.
A Text-La Galera fa una bona colla d’anys que treballem amb projectes de tota mena transversals (tant per àrees com per cursos) . Us convidem a conèixer el projecte Fes salut! – Text La Galera
Avui us volem proposar la realització d’una activitat pràctica, emmarcada dins d’aquest projecte, que ajuda l’alumnat a ser conscients de la importància de tenir les mans netes per a evitar la transmissió de malalties. L’activitat consisteix a reproduir les empremtes de les mans sobre un paper adhesiu transparent i, a partir del seu estudi, reconèixer que les crestes són zones ideals d’emmagatzematge de brutícia i, és clar, de microbis.
Aquesta proposta descriu una activitat que és molt senzilla de realitzar i atractiva per als nens i les nenes (o els nois i les noies) i aporta gran quantitat de coneixements que podem aprofitar per a la tasca preventiva d’evitar contagis a causa de les mans brutes com a vector de transmissió. És per això que la recomanem especialment, sobretot ara que arriba la calor i ens embrutem amb més facilitat.
Les mans ben netes
Al palmell de les mans i dels peus hi tenim els dermatoglifs, unes figures formades per les crestes de la pell. Aquests dibuixos, molt bonics als solcs dels palpissos dels dits, es troben a la part més exterior de la pell. Fixeu-vos com són i on s’acumula la brutícia:
A ull nu és relativament difícil veure els dermatoglifs. Per això us proposem una tècnica que en facilita l’observació i la identificació.
Treballarem bàsicament tres tipus de dermatoglifs: els arcs, les bagues (presillas, en castellà) i els remolins. Aquests tres dibuixos són així:
L’activitat és molt fàcil de portar a terme.
Cal que disposeu d’aquest material:
- Paper adhesiu transparent (el suficient com perquè cada alumne hi pugui estampar la cara palmar d’una de les seves mans)
- Ceres aquarel·lables de colors foscos (el color negre és el més adient)
- Fulls blancs de paper (mida DIN A4 o foli)
- Tisores
- Lupa
Cal que seguiu els passos següents:
- En primer lloc cal pintar-se el palmell de la mà, i fins a la punta dels dits, amb una cera aquarel·lable. S’ha de pintar sense prémer gaire perquè només s’han de pintar les crestes dèrmiques, i no les valls. Això sí, s’ha de pintar tota la superfície palmar.
- Una vegada es té el costat palmar pintat, cal situar-lo a sobre d’un tros de paper adhesiu transparent, per la banda adhesiva, de manera que s’hi enganxi.
- Tot seguit, i amb l’ajuda d’una altra persona que ha de mantenir el paper adhesiu sobre la taula, s’enretira la mà (es “desenganxa”) tenint molta cura de no lliscar sobre el paper (en aquest cas es malmetria el dibuix dels dermatoglifs que volem aconseguir).
- Per acabar, cal enganxar un full de paper blanc sobre el paper adhesiu que conté l’empremta de la mà (aconseguida gràcies a la cera aquarel·lable que hi ha quedat enganxada).
Si els passos es fan correctament, aconseguireu una empremta clara on podeu trobar amb facilitat i a ull nu tots i cada un dels dermatoglifs de la mà: un a l’extrem de cada dit (als palpissos) i un altre a la base també de cada dit. Els alumnes es distrauran molt buscant el tipus de dermatoglif que hi ha a l’extrem i a la base de cada dit de la mà tacada.
En un segon dia podeu repetir l’activitat en tornar del pati, i sense necessitat de tacar-se les mans amb les ceres aquarel·lables… Servirà perquè els nens i les nenes s’adonin de la quantitat de brutícia que impregna les mans (que conté, segur, una gran quantitat de microorganismes) i que pot ser causa del contagi d’alguna malaltia infecciosa.
Finalment, encara podem fer de nou l’activitat un tercer dia. Després del pati, els alumnes es renten les mans, se les eixuguen molt bé i tornen a fer el mateix procés sense tacar-se amb les ceres aquarel·lables. En situar el palmell de la mà a sobre d’un tros de paper adhesiu comprovaran que el paper adhesiu no s’ha impregnat de brutícia.
Els alumnes poden comparar els tres papers adhesius per reflexionar sobre la importància que té la neteja de les mans com a mesua de “fer salut”.
També es pot ampliar la reflexió a d’altres aspectes de la higiene, tant a nivell personal com col·lectiu, que es practiquen en la nostra societat. Aquí teniu alguns exemples que podeu comentar amb els alumnes serien aquests:
- Per què ens dutxem cada dia?
- Per què ens posem roba neta?
- Per què s’han de mantenir nets els espais, els estris, els materials que es fan servir en la vida quotidiana?
Per acabar, només insistirem a dir que intentar convèncer els alumnes de les etapes d’Infantil i Primària que tinguin les mans netes és una tasca difícil, i una tasca que no podem abandonar. Cal ser insistents i anar buscant nous recursos didàctics que facin entendre que aquesta neteja és importantíssima, que és necessària, sobretot abans de fer un àpat, abans de manipular qualsevol tipus d’aliment.
Us animem, doncs, a realitzar aquesta activitat pràctica i a escriure’ns per a explicar-nos què us ha semblat i si creieu que en podeu treure un bon profit. També ens podeu enviar imatges. Per a nosaltres és una de les activitats més destacades del projecte Fes salut!