El joc del calamar

13 oct. 21 | La Notícia de la Setmana

El dia que es publica aquesta notícia, més de 111 milions de persones han vist o estan veient aquesta sèrie de la plataforma Netflix a tot el món. La sèrie se centra en uns personatges que participen en jocs infantils per aconseguir una bona suma de diners en cas de guanyar. En cas de perdre, però, els maten. El factor comú de tots els personatges és que estan molt endeutats i necessiten, per tant, una gran suma de diners per solucionar els seus problemes econòmics.

Si ets tutora o tutor…

Et proposem que treballis aquest repte amb els teus alumnes:

REPTE: INVESTIGUEU QUÈ FA TAN ATRACTIVA LA SÈRIE I PER QUÈ S’ESTÀ IMITANT EN ELS PATIS DE LES ESCOLES.

1. Investigueu sobre la sèrie.

  • Com és que tants nens i nenes imiten els jocs de la sèrie si no està recomanada per a menors de 16 anys a causa de la violència que s’hi veu?
  • La sèrie agrada senzillament perquè hi apareixen jocs infantils que coneixem?
  • La sèrie atrau per alguna altra característica?
 

 2. Investigueu sobre els sis jocs que apareixen a la sèrie i d’altres que coneixeu:

D’aquests jocs, tres són molt coneguts a tot arreu: 1, 2, 3, pica paret!, estirar la corda i jugar a bales. D’altres no ho són tant, i n’hi ha un que està tenint molt ressò a les xarxes perquè consisteix a extraure el dibuix que hi ha en una galeta. Et pots menjar la resta de la galeta, però no el dibuix que hi té gravat, que pot ser un cercle, un triangle, un estrella o un paraigua.

  • Quins jocs coneixeu que, com els d’aquesta sèrie, es basen en la competició directa d’un jugador o jugadora contra un altre? Un exemple és el joc “pedra, paper, tisores”, i un altre, el “joc del mocador”.
  • Quins altres jocs coneixeu que es duen a terme sense que els jugadors competeixin? En coneixeu algun en què fins i tot és necessari que col·laborin? Saltar a corda amb més d’una persona formaria part d’aquest segon tipus de joc.
  • En quins jocs, encara que hi ha competència, no hi ha conflicte directe entre els que hi juguen? La xarranca, en què cada jugador ha de demostrar la seva habilitat, és un bon exemple d’aquest tercer tipus de joc.
  • D’aquests tres tipus de jocs, quins creieu que podrien convertir-se en una competència agressiva i fins i tot violenta com en la sèrie?
  • Amb quin d’aquests tipus de jocs us divertiu més? Expliqueu quina gràcia hi trobeu.

3. Poseu-vos en el paper de la tutora o el tutor i debateu què cal fer si veieu que durant les estones d’esbarjo l’activitat lúdica principal és jugar al “joc del calamar”.

  • Us sembla que hi ha el risc que els nens i les nenes que perden puguin rebre algun càstig? Caldria, doncs, aturar el joc?
  • És realment un problema imitar aquests jocs quan sempre n’hi ha hagut en què els perdedors són eliminats? Podem, doncs, permetre que hi juguin?

Notes per al docent:

Els 6 jocs que apareixen a la sèrie són aquests:

  1. 1, 2, 3, pica paret!
  2. Galeta de sucre (extraure la figura que hi ha dibuixada en una galeta de sucre, amb l’ajuda d’una agulla).
  3. Estirar la corda.
  4. Bales.
  5. Pont de vidre (passar per un pont, sobre rajoles de vidre, algunes de les quals no et sostenen).
  6. Joc del calamar (hi ha uns jugadors “atacants” i altres “defensors” d’un territori marcat a terra).

Aprofiteu per parlar del conflicte i l’agressivitat en el món tant dels jocs com dels esports. Podeu debatre sobre els límits no sempre ben definits sobre el que és joc i el que pot ser agressió i violència.

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt el repte? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana”, escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat