Ets noia i pots ser científica!
El dia 11 de febrer se celebra el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, i des de la Notícia de la Setmana en volem remarcar la importància.
Si ets profe de ciències…
Et proposem treballar aquests dos reptes amb els vostres alumnes:
Tot i que ja fa més de vint anys que es matriculen més dones que homes en els centres universitaris de Catalunya, la realitat demostra que el percentatge de les dones que s’incorporen als centres de treball encara és inferior al d’homes. I això passa també en l’àmbit de les ciències.
Des de totes les institucions i sectors professionals es transmet el missatge que el sexe no ha de condicionar de cap manera les oportunitats laborals de cap persona. Tot i que s’insisteix des de fa anys en aquesta idea, la feina no està feta i encara som lluny de la igualtat.
Des de la Notícia de la Setmana us proposem un parell de reptes, el primer per veure com s’ha ocultat el paper de primer ordre de les aportacions científiques de les dones i el segon per veure com una visió només masculina de la ciència pot generar situacions de risc. Us recomanem que treballeu el primer repte en equip i el segon individualment.
REPTE: ELABOREU, EN GRUPS DE TRES O QUATRE PERSONES, UN VÍDEO QUE ES PUGUI UTILITZAR EN UNA CAMPANYA DE CONSCIENCIACIÓ DE LA IGUALTAT DE GÈNERE EN TOTS ELS ÀMBITS D’ESTUDI, PERÒ SOBRETOT EN EL CIENTÍFIC.
1. Trieu una de les científiques que apareixen en la campanya No more Matildas i prepareu una presentació per donar-la a conèixer a la resta de la classe.
- És important la feina que va fer aquesta científica?
- Per què us sembla que no és coneguda?
2. Investigueu sobre la vàlua com a científica de la matemàtica Mileva Marić, que va ser la primera dona d’Einstein.
- N’havíeu sentit a parlar abans?
- Per què no tenim gaire informació sobre el fet que Einstein i la seva primera dona treballessin plegats en el camp de la recerca en matemàtiques i física?
- Si Einstein hagués estat una dona, penseu que seria igual de conegut?
- Us sembla que casos com el de la Mileva es deuen haver repetit al llarg de la història?
3. Ara sí, prepareu el guió, l’escenari i altres aspectes que considereu necessaris per a la filmació i enregistreu el vídeo.
4. Visualitzeu conjuntament els vídeos a classe i debateu sobre la feina que encara considereu que cal fer per assolir la igualtat de gènere en el món laboral que demana formació en l’àmbit de les ciències.
REPTE: ANALITZA PER QUÈ LA CIÈNCIA HA DE TENIR EN COMPTE TANT LES DONES COM ELS HOMES.
1. Investiga quins són els símptomes més comuns que permeten saber que un home ha patit un infart cardíac. Després, troba quins són els símptomes si la pacient és una dona.
- Són els mateixos, o hi ha diferències importants?
- Què pot passar si només es tenen en compte els símptomes dels homes?
Notes per al docent
Enllaços que ens poden ajudar a difondre un missatge motivador per a les noves generacions: ets noia i pots ser científica!
https://www.nomorematildas.com/
Per veure que casos com el de Milena Marić s’han repetit en èpoques més recents, pot ser interessant que investiguin qui va ser Rosalind Franklin (1920-1958), la química britànica que va fer una contribució decisiva en el descobriment de l’estructura de la doble hèlix de l’ADN, una troballa per la qual només van ser reconeguts els seus col·legues masculins Watson i Crick.
Podeu trobar informació sobre les diferències entre la simptomatologia dels infarts entre dones i homes en aquesta pàgina de Dipsalut. Ignorar aquestes diferències pot suposar un mal diagnòstic quan una dona pateix un infart, i evitar que rebi l’atenció mèdica amb la rapidesa necessària.
Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt el repte? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana”, escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat