TikTok

15 des. 20 | La Notícia de la Setmana

Amb el canvi d’administració als Estats Units començarà una nova etapa en la competència econòmica entre aquest país i la Xina, la potència mundial emergent en el món dels negocis. Un dels capítols d’aquests conflictes que va tenir més ressò va ser l’amenaça del president Trump de prohibir l’aplicació xinesa TikTok, que permet crear i compartir vídeos de curta durada, d’un enorme èxit sobretot entre la gent més jove. Es calcula que a l’agost de 2020 ja es van superar els 1.500 milions d’usuaris a tot el món (comptant els de la Xina mateix, on rep el nom de Douyin). També l’Índia va pressionar per obtenir els drets de control sobre aquesta aplicació en el seu territori.

El contingut més conegut de TikTok són els vídeos de fins a un minut de durada relacionats amb balls moderns i música de tota mena, que triomfen a les xarxes. Ara, és només aquesta característica de l’aplicació, la que fa que TikTok tingui tant d’èxit? Investigueu-ho!

Si ets tutora o tutor…

Et proposem treballar aquest repte amb els vostres alumnes:

REPTE: PER QUÈ TIKTOK TÉ TANT ÈXIT?

Investigueu les característiques de l’aplicació TikTok i mireu de resoldre el repte donant arguments que justifiquin l’èxit de l’aplicació. Podeu començar valorant quin tipus de continguts, a més dels musicals, són més adequats per difondre’s amb aquesta aplicació: funcionaria, per exemple, penjar-hi receptes de cuina? Serviria de fòrum per discutir sobre política o esports? Compareu-ho amb l’ús que es fa d’altres aplicacions de xarxes socials, com Facebook, Instagram o Twitter.

Nota per al docent

Si voleu calibrar amb dades l’èxit de TikTok al nostre estat, en especial durant el confinament, trobareu una anàlisi ben documentada a l’article El boom de TikTok, en cinc gràfics, del diari Ara.

Us suggerim vuit dels arguments (segur que n’hi ha més) que poden defensar els i les alumnes com a justificants de l’èxit de TikTok:

– No cal estar molt atent. El fet que els vídeos que hi ha penjats tinguin una durada màxima d’un minut (i la majoria no sobrepassen els 30 segons) facilita que no calgui desconnectar del tot d’altres tasques o activitats que s’estiguin fent.

– Et pots fer conegut molt ràpidament. És més fàcil que es faci viral un vídeo curt d’aquesta aplicació que un de més llarg d’altres aplicacions (com Facebook o Twiter, per exemple).

– Et passa el temps volant (en una sala d’espera, per exemple).

– És molt fàcil de fer servir.

– Interactues gravant i pujant a la xarxa “directes” i “duos” (que et poden convertir en una persona famosa!).

– Gravar vídeos de música i ball sempre és divertit. Veure persones ballant amb gràcia també és atractiu.

– L’alegria i optimisme que proporcionen els vídeos penjats a TikTok contrasten amb la tristor i el pessimisme que generen les notícies diàries relacionades amb les actuals crisi sanitària, econòmica, social i mediambiental.

– Hi ha molts vídeos relacionats amb el món de la cuina que també són molt pràctics de seguir.

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt el repte? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana”, escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat