Com es tracta en els mitjans l’emergència sanitària pel coronavirus?

10 febr. 20 | La Notícia de la Setmana

Ja fa unes setmanes que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar l’emergència sanitària per fer front a la transmissió de coronavirus a escala mundial. Com s’està tractant aquesta epidèmia en els mitjans de comunicació? Quin n’és l’impacte social, econòmic i sanitari?

Si ets tutor o profe de ciències…

Et proposem que estudieu amb els vostres alumnes de quina manera s’està tractant l’emergència sanitària a causa de l’expansió de les infeccions per coronavirus.

1 Busqueu notícies sobre tot el que està relacionat amb el coronavirus i l’epidèmia que ha provocat, i classifiqueu-les en aquests tres grups, segons quin tipus de tractament en fan:

A Impacte sanitari: notícies que posen l’èmfasi en el risc de contagi de la malaltia per a les persones, en el nombre d’infectats i morts a cada estat o zona, en l’adopció de mesures mèdiques excepcionals, com la construcció en temps rècord d’hospitals a la regió de Wuhan, l’epicentre de l’epidèmia, etc.

B Impacte econòmic: notícies que es fixen més en els efectes sobre els mercats internacionals, a causa de les dificultats en la distribució de molts productes, en quedar en quarantena moltes ciutats xineses, de les cancel·lacions de reserves a hotels i restaurants, i de les restriccions a la mobilitat de les persones (penseu en els controls en ports i aeroports o en la renúncia d’algunes empreses a participar en el Mobile World Congress que se celebra a Barcelona del 24 al 27 de febrer, etc.).
C Impacte social: notícies relacionades amb les actituds de rebuig i fins i tot de caire racista contra les persones xineses, només pel fet que l’origen de les infeccions han tingut lloc al centre del seu país d’origen, i encara que no hagin estat a la Xina en força anys. L’augment de les cancel·lacions de reserves a molts restaurants xinesos té un component que pot estar més relacionat amb aquest tipus de resposta social que en cap altre factor.
Nota per al docent:

Advertiu l’alumnat que no s’oblidin d’anotar la data de cada notícia mentre facin aquesta recerca i classificació: serà una dada que després els servirà per a la seva anàlisi.

2 Quan hagueu classificat les notícies recopilades, fixeu-vos en la data de cada una i mireu d’explicar quina ha estat l’evolució del tractament de tota la informació sobre aquest tema.

  • Sobre quin tipus d’impacte (sanitari, econòmic o social) tractaven les primeres notícies que van informar sobre el coronavirus i els seus perills potencials?
  • Quant van trigar a aparèixer les primeres notícies sobre els altres tipus d’impacte?
  • Quin tipus d’impacte ha anat agafant més protagonisme?
  • Com es reparteix ara l’atenció entre els diferents aspectes de l’epidèmia de coronavirus?

Fes servir les respostes a les preguntes anteriors per fer un resum sobre com ha anat canviant el tractament informatiu d’aquest tema.