Pantalles i miopia
Aquesta setmana passada han estat notícia les mesures que el govern xinès i els d’altres països volen emprendre per frenar l’augment de la miopia entre els més joves a causa de l’ús exagerat de mòbils i tauletes electròniques.
Si ets tutor o tutora…
Et proposem una activitat per reflexionar sobre la dificultat de reduir l’ús de tauletes electròniques i mòbils:
1 Fes aquest test visual per saber d’una manera molt general si tens bona vista o potser et convindria fer una visita a l’oftalmòleg.
2 Busqueu informació sobre les mesures que els governs xinès, japonès i de Corea del Sud volen aplicar en algunes de les seves províncies per frenar la miopia entre els estudiants.
- Us sembla que és possible que aquestes mesures tinguin èxit? Per què?
- Al vostre centre s’han pres algunes mesures semblants? Si és que sí, expliqueu quines; si és que no, justifiqueu si caldria prendre’n.
Nota per al docent:
Aquí teniu la notícia publicada a El Periódico
Algunes de les mesures que es volen aplicar són aquestes:
- Prohibir que els professors enviïn els deures als seus alumnes a través de dispositius electrònics.
- Facilitar estones per relaxar la vista: sortir al pati més sovint i “mirar lluny”.
- Limitar l’ús dels dispositius electrònics a l’aula a un màxim d’un 30% del temps total de la classe.
- Fer algunes tasques a mà sobre paper.
Si ets profe de mates…
Et proposem una activitat per treballar la recollida i representació de dades:
1 Estudieu el percentatge de persones que porten ulleres o lentilles a la vostra escola, en aquests tres grups: alumnes, docents i personal d’administració i serveis.
2 Representeu els resultats en un gràfic estadístic i compareu-los.
- Els percentatges són semblants en els tres grups?
- Què poden indicar, aquests resultats?
Nota per al docent:
El percentatge corresponent al grup dels alumnes hauria de ser significativament inferior als altres dos. Els alumnes són molt més joves que els docents i el personal d’administració i serveis, i en principi haurien de tenir més bona vista.
3 Calculeu la graduació mitjana de les correccions visuals a la vostra classe.
4 Feu un estudi sobre els tipus d’ulleres (de pasta, metàl·liques, amb vidre a l’aire, etc.).
- Quins percentatges són de cada tipus?
Si ets profe d’educació física…
Et proposem unes activitats per parlar de les ulleres i la pràctica d’alguns esports:
1 Feu una llista de les dificultats que tenim a l’hora de realitzar activitats esportives si portem ulleres.
- Hi ha solucions a aquests problemes? Quines?
Nota per al docent:
Valoreu amb els alumnes si hi ha altres solucions a més de treure’s les ulleres, lligar-se-les o protegir-les. Estaria bé deixar-los temps perquè puguin proposar el disseny d’algun invent.
2 Feu una llista dels esports en els quals convé (o fins i tot és obligatori) fer servir ulleres a l’hora de practicar-los.
- De què protegeixen les ulleres en cada un d’aquests esports?
3 Descriviu algun exercici o alguna activitat per relaxar la vista o per enfortir els petits músculs responsables dels moviments de la curvatura dels ulls.
Nota per al docent:
Algunes de les activitats que es poden fer són aquestes:
- Refrescar-se els ulls amb aigua.
- Fer moviments de relaxació amb els ulls oberts, movent-los en cercle en el sentit de les agulles del rellotge i parpellejant quan s’acaba una volta. Fer-ho, després, en el sentit contrari.
- Parpellejar, obrint i tancant els ulls amb força 5 vegades durant 8 sèries. És important parpellejar amb freqüència per evitar la sequedat ocular.
- Descansar seguint la norma anglesa del 20-20-20: per cada 20 minuts que passem mirant una pantalla, hem de mirar algun punt que estigui a una distància de 20 peus (6 metres) com a mínim, durant 20 segons.