
Stan Lee i els seus superherois
El dilluns 12 de novembre va morir Stan Lee, el famós guionista de còmics tan coneguts com Spiderman, Els quatre fantàstics, L’increïble Hulk, Els venjadors o els X-MEN.
Si ets profe de biologia…
Et proposem una activitat per saber on comença la realitat i on acaba la ficció quan parlem dels X-MEN.
1 Llegiu el text següent i visioneu el vídeo que us proposem.
En les històries publicades pels còmics de la Marvel, un mutant és un organisme (generalment humà) que posseeix un tret genètic anomenat Gen-X que li permet desenvolupar poders i habilitats sobrehumanes. Els mutants humans són considerats com la subespècie Homo sapiens superior, una descendència evolutiva de l’Homo sapiens, i també són considerats com el pas següent en l’evolució humana.
Busqueu les definicions de les paraules següents que surten en el text:
mutant • gen • Homo sapiens • evolució humana
2. Avui dia, la teoria que creiem que explica més bé l’evolució humana és el neodarwinisme. Busca informació sobre aquesta teoria i fes un petit escrit explicant el seu funcionament.
3. Busca informació sobre com es va justificar la teoria darwinista observant un canvi en la papallona Biston betularia i explica-ho breument.
4. Ara que ja tens una petita idea de com funciona la teoria de l’evolució, feu un debat a l’aula intentant respondre les preguntes següents:
- Podem considerar els mutants com una evolució de l’espècie humana?
- Hi poden haver mutants humans entre nosaltres?
- Si hi són, creieu que s’assemblen als mutants que Stan Lee proposava en els seus còmics?
- En un món habitat per mutants i humans hi hauria una convivència tranquil·la? Com creieu que reaccionaria l’espècie humana?
Si ets profe de plàstica…
Et proposem una activitat per saber com ha evolucionat l’uniforme de l’Spiderman.

1. Informeu-vos en el web d’Akiracomics dels diferents uniformes de l’Spiderman des que es va crear l’any 1962.
2. En grups de quatre, feu dibuixos esquemàtics o esbossos, però amb una bona intensitat de colors, de les cinc variacions que us agradin més.
3. Després, feu el vostre propi disseny d’un nou uniforme de l’Spiderman.
4. Per acabar, exposeu els dibuixos de cada grup i els dissenys individuals.
Si ets tutor o tutora d’un grup…
Et proposem una activitat per treballar la memòria i els mètodes per potenciar-la.
1. Observa aquesta llista de personatges creats per Stan Lee, amb els seus noms de superheroi i les seves identitats secretes (de vegades, no tan secretes!) i esbrina què tenen en comú els noms reals:
- Mr. Fantàstic
(Reed Richards) - Dona Invisible
(Susan Storm) - Daredevil
(Matt Murdock) - Cíclop
(Scott Summers)
- Doctor Estrany
(Stephen Strange) - Spiderman
(Peter Parker) - Hulk
(Bruce Banner) - Àngel
(Warren Worthington)
Nota per al docent: el que tenen en comú és que el nom i el cognom de cada personatge comencen per la mateixa lletra. Quan ho hagin deduït, expliqueu als alumnes que Stan Lee no tenia massa memòria pels noms, i per recordar millor els d’alguns dels molts personatges que va crear va fer servir aquesta estratègia com a mètode mnemotècnic, és a dir, com un procediment que li feia més fàcil recordar-los.
2. Feu una recerca sobre els mètodes mnemotècnics i en quins procediments es fonamenten. Hi ha algun truc que ja conegueu per recordar coses?
Nota per al docent: hi ha una sèrie d’estratègies molt freqüents. Alguns exemples són l’ús de la rima o de la música (recordem més bé un poema musicat que llegit), la invenció d’acrònims, acròstics o frases que recordin una seqüència de dades, o el fet de posar imaginàriament els elements que volem recordar en els llocs per on passem cada dia, etc.
3. Organitzeu un debat sobre els avantatges i els riscos de memoritzar el que aprenem: es pot aprendre sense emmagatzemar dades a la memòria? N’hi ha prou de memoritzar dades?
Si ets profe d’educació física
Et proposem estudiar alguns límits de la nostra espècie a través del superheroi Capità Amèrica.
Stan Lee no va treballar només amb els personatges de la seva pròpia creació, sinó que va integrar en el món de ficció que es coneix com Univers Marvel superherois anteriors, com el Capità Amèrica, creat el 1941 per Joe Simmon y Jack Kirby com a símbol de la lluita dels Estats Units contra el nazisme, durant la Segona Guerra Mundial. Anys després, Lee el va rescatar de l’oblit i el va integrar en el grup dels Venjadors.
1. Busqueu informació sobre el Capità Amèrica i les seves habilitats: com va obtenir-les? Quins superpoders té?
Nota per al docent: Steve Rogers era un jove esquifit que, per ajudar a combatre el nazisme, es va sotmetre a un tractament experimental que va potenciar totes les seves capacitats físiques, fins al punt (en teoria) del màxim desenvolupament possible per a un ésser humà. Així, es va convertir en el Capità Amèrica, que no té superpoders com d’altres personatges, si els entenem com a capacitats per sobre de les humanes (en això coincideix amb Batman, de l’editorial DC, rival de Marvel!).
2. Quines són, actualment, les màximes fites físiques que pot aconseguir un ésser humà? Feu un recull dels rècords mundials esportius masculins i femenins, i associeu-los a les qualitats físiques que es necessiten per obtenir-los.
- Quins són els que han estat més temps sense batre’s?