Notes el canvi climàtic?
El canvi climàtic és un fenomen que es nota dia a dia. La setmana passada, per exemple, vam viure unes temperatures anormalment altes: no estem acostumats a tenir temperatures de més de vint graus a moltes zones de Catalunya al final del mes de novembre. Amb aquestes temperatures, les pluges van substituir les nevades fins fa ben pocs dies, quan finalment ha començat a nevar a les muntanyes més altes.
Quins altres efectes podem reconèixer en aquest procés de canvi?
La notícia d’aquesta setmana mirarà de trobar-los en la natura, la manera de vestir i el llenguatge.
Et proposem fer una activitat perquè els alumnes avaluïn diferents elements del món natural que han variat els darrers anys.
1 Penseu de quina manera està afectant el medi natural l’increment global de temperatura (una de les conseqüències del canvi climàtic). Per a això, completeu aquesta taula amb tres exemples més:
Et proposem que facis un petit estudi amb els teus alumnes per veure com els canvis en el clima afecten una cosa tan quotidiana com la manera de vestir.
1 Prepareu una petita enquesta per relacionar la roba que esteu usant aquests dies i el clima que fa. Inventeu preguntes de l’estil d’aquestes dues:
- Porteu la mateixa roba que dúieu a l’estiu? (No feu trampa, que encara us veiem vestits amb mànigues curtes!)
- Esteu fent servir sovint la roba d’abric?
- Feu el “canvi de roba” d’armari? Quan l’heu fet? I si no l’heu fet, per quin motiu?
2 Paral·lelament, investigueu el tipus de roba que hi ha a les botigues:
- La roba que hi ha ara a les botigues es correspon al clima que fa ara mateix, o va per avançat?
- Us resultaria fàcil trobar peces de roba adequades al temps que està fent?
3 Completeu una taula com aquesta amb tantes peces de roba com us sigui possible:
NOTA PER AL PROFESSOR: Seria interessant remarcar la funcionalitat de protecció tèrmica de la roba més que la relacionada amb els aspectes de moda i estètica.
També podeu proposar si hi ha molta oferta d’escapades d’esquí el pont de desembre.
Et proposem una activitat perquè els alumnes siguin conscients del canvi climàtic tot treballant els refranys:
1 Llegiu aquest refrany i responeu les preguntes:
Quan l’octubre està finit, mor la mosca i el mosquit.
- Creieu que continua sent vigent?
- Si us encarreguessin d’actualitzar-lo, com el reescriuríeu?
2 Busqueu altres refranys relacionats amb el temps de la tardor i mireu si necessiten una actuació com l’anterior. Per a fer aquesta activitat segur que us ajudaran els vostres familiars i amics més grans. Aquí en teniu dos exemples més:
L’octubre fred, mata el cuquet.
Per Tots Sants, capes i mocadors grans.
- Recordeu algun octubre fred? Potser que canviem de mes, oi?
- Vosaltres associeu la festa de la Castanyada amb un ambient fred, com fa la cultura popular?
3 Trobareu altres refranys per a treballar aquesta activitat a la xarxa.