Et pot matar l’alcohol?
El passat 1 de novembre va morir, a Madrid, una noia de 12 anys a causa d’una intoxicació etílica. Una setmana més tard, dues noies de Pontevedra de 12 i 13 anys van ser ingressades pel mateix tipus d’intoxicació. L’alcohol és una substància consumida molt habitualment a les societats humanes, i això fa que moltes vegades tendim a treure importància als seus efectes.
Quins són, els efectes del consum d’alcohol?
Els efectes de consumir alcohol poden ser molt diversos, com els de qualsevol altra droga, i de diversa gravetat. Fins i tot poden provocar la mort.
Us proposem una sèrie d’activitats per ajudar-vos a entendre què és l’alcohol, com afecta el cos humà i quins són els seus efectes més extrems.
1 Busca informació sobre la família de compostos químics que anomenem alcohols. Fes una petita llista dels diferents alcohols que has trobat.
2 Quin tipus d’alcohol trobem en les begudes? És el mateix que fem servir per desinfectar ferides? Quins altres alcohols es poden trobar en un supermercat?
3 Quins efectes produeix el consum d’alcohol etílic? I el consum d’alcohol metílic?
4 Quina simptomatologia presenten les intoxicacions etíliques greus? Quins òrgans són els més afectats?
NOTA PER AL PROFESSOR: El propòsit d’aquestes preguntes és donar informació objectiva sobre l’alcohol i els efectes del seu consum. Considerem important distingir l’alcohol etílic i el metílic (conegut comercialment com alcohol de cremar) de la resta. Quan tracteu els efectes de l’alcohol és important precisar que els de l’alcohol metílic (no apte per a consum de boca) i l’etílic són diferents, i que aquests efectes depenen de la quantitat d’alcohol consumit, i que són més o menys intensos segons la concentració d’alcohol en sang a què s’arriba i de la fisiologia de cada individu.
Et proposem una sèrie d’activitats per posar de manifest la paradoxa de pertànyer a una societat que sap que l’alcohol és perjudicial per a la salut i, en canvi, n’accepta el seu consum social.
1 Digueu quins són els aspectes gratificants i quins són els aspectes negatius d’aquestes conductes:
-
- Copiar en un examen.
- Conduir sense carnet.
- Fumar cànnabis.
- Fumar tabac.
- Beure alcohol.
- Participar de petits furts.
- Fer una pintada al carrer.
- Enganyar la parella.
2 Valoreu quin és el balanç entre els aspectes positius i negatius de cada una d’aquestes conductes. Surt a compte tenir-les?
3 Podeu treballar la sessió 28 (Jocs perillosos) del llibre de Cultura i valors ètics de 2n d’ESO de la col·lecció Atòmium.
Aprofiteu que aquesta setmana és la Tercera Setmana de Sensibilització sobre els Riscos del Consum d’Alcohol.
NOTA PER AL PROFESSOR:
L’objectiu d’aquesta activitat és que l’alumnat s’adoni que no sempre allò que sabem que té aspectes negatius es valora d’igual manera: algunes conductes estan menys penalitzades que d’altres.
Et proposem dues activitats:
1 Analitzeu aquest gràfic sobre l’evolució i el percentatge de “borratxeres” entre joves de 14 a 18 anys des de l’any 1994 fins al 2012 i escriviu un text explicant per què us sembla que cada vegada aquest percentatge s’incrementa:
2 Mireu aquests dos vídeos de la Generalitat de Catalunya:
Analitzeu les imatges i els textos, així com el missatge que vol transmetre cada vídeo.
Prepareu una presentació o un vídeo curt semblant. Us caldrà:
- Pensar un missatge bàsic que voleu transmetre a partir de l’anàlisi i la informació obtinguda en el treball anterior proposat en les diferents àrees.
- Fer un esquema o guió que podeu redactar per parelles.
- Buscar fotografies adients.
- Fer el muntatge.
Trackbacks/Pingbacks