Trenquem el silenci: eines per a parlar a classe sobre els abusos a menors
No hauríem de callar quan veiem una injusticia, un maltractament o un abús. I, encara menys, quan vivim personalment qualsevol d’aquestes situacions. De vegades, el desconeixement, la vergonya, la por, les amenaces o no saber amb qui hem de confiar fan que optem per callar. I aquest silenci pot arribar a fer molt de mal.
Aquesta setmana us volem apropar algunes eines que us ajudaran a parlar a classe sobre els abusos, i que poden contribuir a trencar el cercle de silenci amb què se solen tapar aquestes situacions.
1 Informeu-vos. Podeu consultar alguns documents de referència dedicats a la identificació, prevenció i actuació de casos d’abusos:
- Abusos a menors: com detectar-los en l’àmbit domèstic i escolar. Portal famílies Sant Joan de Déu.
- Sobre la prevenció de l’abús sexual contra menors. Es fa ressò del programa del Consell d’Europa La regla de Kiko. Portal famílies Sant Joan de Déu.
- La regla de Kiko. Programa prevenció Unió Europea. Consell d’Europa.
- Guia Ep! No badis!, de l’equip format per José-Manuel Alonso Varea Pere Font Cabrè Asun Val Liso, 12è Premi Ferran Salses i Roig (2000).
- Recomanacions de l’American Academy of Pediatrics sobre prevenció abusos sexuals.
- Grooming. Assetjament sexual per internet.
- Protocol marc d’actuacions en casos d’abusos sexuals i altres maltractaments greus a menors. Departament d’Afers Socials, Treball i Família. Generalitat de Catalunya.
- La Fundació Vicki Bernadet organitza una Jornada formativa anual que tindrà lloc el 25 de febrer (2016), dirigida a professionals interessats en temes relacionats amb els abusos sexuals infantils.
2 Proposeu reflexionar i parlar sobre el tema a l’aula*. Aquestes qüestions us hi poden ajudar:
* Els grups reduïts permeten un grau més gran de confiança quan es parla de temes sensibles com aquest. Segurament els alumnes participaran més si el grup és petit que si plantegeu el diàleg en grup-classe.
- Heu sentit a parlar d’algun cas d’abús sexual? En coneixeu algun?
- Què són els abusos sexuals?
- Com es pot saber si algú pateix abusos?
- Per què creieu que als nois i les noies víctimes d’abusos els costa denunciar aquests fets (o fins i tot només parlar-ne amb algú)?
- Creieu que les situacions d’abusos afecten només a qui les pateix?
A qui creieu que afecten? - Moltes vegades, l’assetjament o l’abús no té lloc de forma pública.
Per què creieu que és així? - Amb qui us sembla que podeu parlar d’aquest tema?
A qui podeu recórrer per explicar què passa? - Què s’hauria de fer en cas que sapiguem que algú està patint una situació d’abús? Denunciar els presumptes culpables d’aquestes conductes?
Donar suport a qui les pateix? - Per què les víctimes d’abusos i, molt sovint, les persones del seu entorn “callen”?
3 Podeu proposar de veure una d’aquestes dues pel·lícules i fer-ne la reflexió a posteriori:
Doubt (2008),
escrita i dirigida per John Patrick Shanley, basada en l’obra del mateix títol guanyadora d’un premi Pulitzer l’any 2005.
També podeu prendre com a referència la pel·lícula Precious (2009), dirigida per Lee Daniels i guardonada amb 2 Oscar i 1 Globus d’Or, entre d’altres premis.
Fantàstiques Propostes i iniciatives. Enhorabona !! Són molt útils
Moltes gràcies pel comentari, Benet!
Continuarem treballant per fer propostes interessants, adequades i útils.
us felicito per aquesta bona proposta educativa als centres.
Gràcies. Un tema delicat, però que cal abordar
En general, totes les propostes que envieu són molt útils i interessants. Felicitats!
Hi ha alguna activitat taller pensada per a l’alumnat de cicle superior de primària?
Les activitats que proposem estan pensades més aviat per a ESO, però amb una certa adaptació poden ser adequades fàcilment per al cicle superior (i fins i tot al mitjà) de primària.
Gràcies per seguir-nos!
Gràcies per la vostra feina. Faig ús dels vostres enllaços per compartir informació d’algunes notícies en concret.