Benvinguts al curs 2019-2020!

by | set. 17, 2019 | Dietari Text | 4 comments

Tots els que formem part de la comunitat educativa iniciem el curs amb la mateixa ambició: contribuir per acostar-nos al model educatiu que ens sembla millor i més adequat per als nostres alumnes. I quin és aquest model? N’hi ha un, o són diversos, com diverses són la societat i l’escola catalana?

Més que diversos, el model ha de ser dinàmic, en revisió permanent, adaptable… Perquè la realitat és complexa i a més no s’està quieta: avui tot es mou i no sabem què passarà demà. Però també és veritat que hi ha algunes certeses: una és que l’educació no perd importància sinó al contrari. L’educació no està en crisi. Ocupa un lloc central i l’interès que genera és creixent. I se n’espera molt, per exemple per resoldre alguns dels problemes de la societat.

Bé, aleshores: què ha de saber i aprendre un alumne del segle 21 per ser un ciutadà preparat, conscient i que pugui fer una aportació positiva a la societat?

Un ciutadà del segle 21 ha de ser algú amb capacitat per adaptar-se i per reflexionar, això per començar. Després, hi ha un cert consens en cercles pedagògics a considerar que les habilitats clau per al futur són la comunicació, la col·laboració, la creativitat i el pensament crític (com explica Joan Burdeus en aquest article). Es tracta de virtuts necessàries per a formar persones eficaces i flexibles (que és el que persegueix el cèlebre treball per competències), però n’hi ha prou amb això?

Creiem que són virtuts o habilitats necessàries però no suficients. El treball per competències que es fomenta és important però no pot substituir el saber, el coneixement. Fa pocs dies, el luxemburguès Nico Hirtt, expert en competències bàsiques, alertava que el model d’escola que s’està imposant no ensenya a comprendre el món sinó només a adaptar-s’hi sense resistir. I criticava el fet que ja no es dona importància als continguts, al coneixement profund.

I és que “el saber” no és només una informació que es pot trobar per internet amb extrema facilitat; aquesta és una visió empobridora del coneixement. L’accés a la informació no és el mateix que el coneixement, i aquest constitueix el context que és imprescindible per desenvolupar les habilitats (amb uns fets, unes dades, uns valors, unes conviccions… que són necessaris per pensar i per construir).

Compartim aquesta visió i hi afegim un parell de dèries nostres: una és la importància absoluta de la lectura en tot el procés d’aprenentatge i formació de les persones. La lectura com a font de plaer, però també com a font de coneixement. Llegir per gaudir, llegir per conèixer, llegir per comprendre. En definitiva, llegir per créixer com a ésser humà conscient i lliure. Un creixement (i aquesta és la nostra segona dèria) que no s’acaba amb l’escolarització, que no és una etapa amb un final, perquè creiem en l’educació 360º: l’educació dins i fora de l’escola, a tot arreu i per tota la vida.

Benvinguts al curs 2019-2020, que tinguem tots molta sort i molts encerts!

Xavier Carrasco i Nualart

Director editorial de Text-laGalera