Fred, fred, calent, calent

Ara ve… l’hivern. El fred ja és aquí. Bufandes, guants i mitjons, fora de l’armari; sopes, cremes i begudes calentes, sobre la taula. Us suggerim una proposta lúdica per treballar l’orientació espacial i el llenguatge matemàtic.
Juguem, comptem i classifiquem
- Per començar, parleu dels canvis que hi ha a l’entorn, de l’hivern i del fred que fa al pati, al carrer o al parc. Com ens vestim quan sortim al pati? Com estan els arbres i les plantes? Hem vist neu aquests dies? On? A la ciutat? A la muntanya? Què fem quan tenim fred? Fem el mateix que quan fa calor? Mostreu als alumnes diferents elements o peces de roba i parleu dels que es fan servir a l’hivern (bufanda, abric, mitjons, botes) i dels que es fan servir quan fa més calor (samarreta de màniga curta, pantalons curts, vestit, sandàlies, gelat). En podeu mostrar alguns que es fan servir sempre, quan fa fred i quan fa calor, per exemple disfresses, llapis, contes, motxilles…
- Imprimiu les targetes i ensenyeu-les als alumnes. Què representen? Què ens posem quan fa fred? Què ens posem quan fa calor? Què mengem a l’hivern? I a l’estiu? Després, amagueu-les per dins l’aula i proposeu als alumnes trobar-les seguint les vostres indicacions. Si són a prop, direu: calent, calent… O bé: vigila, que et cremes! Si se n’allunyen, direu: fred, fred… compte, t’estàs congelant! Segons el vostre grup, també podeu donar altres indicacions i treballar conceptes d’orientació espacial com ara, més a la dreta, a l’esquerra, a sobre, a sota, dins, fora…
- Després, quan ja hagin trobat totes les targetes, proposeu comptar-les i classificar-les en dos o tres espais: PER QUAN FA FRED, PER QUAN FA CALOR, PER A TOT L’ANY. Quantes en tenim d’hivern? I d’estiu? Quantes peces de roba tenim en un espai i en l’altre? O bé: Quants abrics hi ha? Per crear els espais, podeu imprimir en A3 aquestes plantilles.
- Podeu fer aquesta activitat entre tots o bé la podeu fer en grups i proposar que cada grup sigui l’encarregat de trobar un tipus d’element (si feu diferents còpies de les targetes) o tots els elements relacionats amb l’hivern o l’estiu.
- Si ho considereu adequat, també podeu treballar el llenguatge oral i l’escrit amb les imatges dels elements d’hivern. Els alumnes poden dir en veu alta quins són els elements que han trobat i/o escriure o confegir-ne els noms.
L’endevinalla
Descarrega’t l’endevinalla per treballar a l’aula. Després de trobar la solució entre tots, els nens i nenes poden enganxar-ne una fotografia, dibuixar-la o bé escriure la resposta.
SI TENS EL PROJECTE IMAGINA…
Feu servir els cartronets de nombres de l’Atrapanombres i proposeu als nens i les nenes jugar a relacionar els nombres amb les quantitats de targetes que han trobat.
Consulteu altres propostes