A l’abril, contes i roses, mil!

30 març 2023 | Ara ve...

Ara ve… Sant Jordi. Veureu parades i botigues plenes de contes i roses. És un bon moment per fomentar la importància i el gaudir de la lectura i amb els més petits també es pot potenciar la imaginació a través de la llegenda. Us proposem una activitat relacionada amb els contes i llegendes i una altra, amb un altre element característic de la diada: la rosa.

Parlem de la llegenda

  • Com sempre, en rotllana, perquè tots ens puguem veure encetem un diàleg fent algunes preguntes: Coneixeu la llegenda de Sant Jordi? I la de Santa Jordina? Molt probablement us diran que coneixen la de Sant Jordi. Doncs us imagineu que la protagonista de la història que coneixeiu és una cavalleressa?
  • Si teniu el conte de Santa Jordina, podeu aprofitar per llegir-lo en veu alta als nens i les nenes. Si no, agafeu qualsevol llegenda de Sant Jordi i canvieu-ne el nom, fins i tot podeu parlar de draga en comptes de drac.
  • Després de la narració, podeu demanar-los: Quina diferència hi ha entre les dues històries? (la de Sant Jordi i la de Santa Jordina). Poden fer el mateix el cavaller i la cavalleressa? Aprofiteu per parlar de les diferències entre homes i dones, pares i mares. Tenen alguna cosa diferent? Quines coses acostuma a fer un i quines coses sol fer l’altra a casa vostra? (Pot ser que hi hagi nens i nenes que no tinguin les dues figures per comparar. Podeu fer-los observar alehores les persones de diferents sexes en el context de l’escola, analitzar si mestres homes i mestres dones fan les mateixes tasques o monitors nois i noies o…). Demaneu que portin, si en tenen, contes on les protagonistes siguin nenes i mireu-los o llegiu-los. També podeu crear un espai d’aula per exposar-los.
  • Després del comentari sobre la llegenda que heu llegit, podeu proposar que cada nen i nena dibuixi la portada de la seva llegenda. A I5, si no, podeu crear la vostra pròpia història tots junts, on la protagonista també sigui Santa Jordina.

I parlem de roses

  • Com bé sabeu, la tradició catalana és regalar una rosa el dia 23 d’abril a la persona que estimem. Aprofitem a parlar d’aquesta flor. Què és una rosa? D’on surt? La rosa és una flor que surt d’un arbust que es diu roser i pot ser de molts colors diferents, tot i que la més identificativa de la diada és la vermella (com el color de la sang del drac).
  • Si podeu, porteu una rosa natural a l’aula; si no; podeu mostrar aquesta imatge (rosa). Mireu-la bé, sabeu quines parts té? Podeu anar senyalant diferents parts i que els nens i nenes n’hagin de dir el nom, si el saben. També podeu imprimir aquestes targetes amb els noms i que els posin al costat d’on creuen que van.
  • Ara que ja en coneixem totes les parts, us proposem de fer-ne una. Hi ha moltes maneres de fer una rosa i amb materials molt diversos. Us fem algunes propostes per als diferents nivells:

Amb paper, per a I3.

Amb goma eva, per a I4.

Amb paper de seda per a I5.

Cada nen i nena l’haurà de regalar a un altre company o companya de classe. Podeu fer un sorteig i així tothom marxarà amb una rosa.

SI TENS EL PROJECTE IMAGINA!

  • Podeu treballar el vocabulari amb l’Atrapalletres confegint les paraules relacionades amb el tema de la proposta: SANT JORDI, SANTA JORDINA, LLIBRES, ROSES.
  • Sempre podeu fer servir l’aplicació DOCUIMAGINA per fer arribar a les famílies part de la feina que heu fet oralment a l’aula.