Tancat per vacances
Ara ve… l’estiu i el curs s’està acabant. Aviat començarem les vacances, l’escola tancarà i ens haurem de dir adeu amb els companys i companyes, els mestres i les mestres, les cuineres, la conserge, … Com ho farem? Ens trobarem a faltar? Per acabar el curs, us proposem una activitat per parlar dels comiats i de les emocions que sentim quan ens diem adeu.
Parlem sobre el comiat
- Expliqueu als alumnes que el curs s’acaba i que, a l’escola, ja no us veureu fins passat l’estiu, al setembre. Podeu mirar un calendari dels mesos d’estiu (juny, juliol, agost, setembre) i assenyalar els mesos en els quals l’escola estarà tancada. Converseu sobre les diferents activitats que es poden fer els mesos d’estiu i que no es fan a l’escola (anar a la platja, a la muntanya, a casa de familiars, als casals, etc.). Què fem quan no anem a l’escola? Com ens ho passem bé? Amb qui?
- Parleu del significat de la paraula “comiat” i de les diferents maneres de dir-nos adeu o acomiadar-nos. Sabeu què vol dir acomiadar-se? I comiat? Com ens acomiadem? Com ens podem dir adeu? Expliqueu-los que es pot dir adeu saludant amb la mà, fent una abraçada o un petó i demaneu als nens i nenes que expliquin (parlant o dibuixant) en quins moments s’acomiaden o diuen adeu i quines emocions senten quan ho fan. Tristesa? Pena? I com se senten quan es retroben amb qui s’han acomiadat?
- Quan el comiat és per un temps una mica llarg, com passa durant l’estiu, podem sentir pena, enyorança dels amics, etc. Com ho podem fer per recordar els amics i les amigues de l’escola? Què us sembla si ens fem una fotografia? Podeu escollir un racó de l’aula que us agradi o sortir a l’exterior i fer-vos una fotografia tots junts; convideu-hi totes les persones de l’escola que hagin estat importants per als nens i les nenes de la classe.
Fem un marc de fotos
- Feu una rotllana i mostreu la fotografia que us heu fet. Com ens la podem emportar a casa? Com la podem guardar sense que es faci malbé? Fem un marc de fotografies?
- Trieu i imprimiu una de les plantilles en cartolina i proposeu als alumnes que decorin el marc. Es pot fer pintant amb pintura, enganxant gomets o fins i tot amb objectes com pals petits o pedretes del pati, del parc, del bosc… Si decoreu el marc amb pals o pedretes, enganxeu-les al voltant de la cartolina i després demaneu als alumnes que retallin o punxin la cartolina sobrant. Doneu a cada nen o nena una còpia de la fotografia i enganxeu-la per la part posterior. Tingueu en compte que la fotografia ha de ser una mica més gran que el marc per poder-la enganxar bé. I si ho considereu adequat, podeu proposar escriure els noms dels companys de la classe al darrere de la fotografia.
- Els nens i les nenes s’enduran la fotografia a casa i mirant-la podran recordar tot el que han viscut durant el curs amb els companys i les companyes de la classe.
Consulteu també altres propostes:
SI TENS EL PROJECTE IMAGINA!
Feu servir la fotografia de final de curs i les pissarres màgiques per treballar el llenguatge escrit o el grafisme lliure proposant als nens i les nenes que escriguin els noms dels companys, ressegueixen les seves siluetes o els hi dibuixin barrets, bigotis, ulleres, etc.