Fem traços de colors

5 nov. 2025 | Ara ve...

Ara ve… la tardor més freda. Al carrer, quan s’amaga el sol, comença a fer fresca i ja trobem a faltar les samarretes de màniga llarga, les jaquetes i les botes. Com són les jaquetes que portem? Amb què ens abriguem? Us suggerim una proposta per treballar l’adquisició de vocabulari i entrenar el traç i la motricitat fina.

Parlem i descobrim com ens vestim

  • Converseu sobre les peces de roba que portem. Com anem vestits avui? Què portàvem a l’estiu? Necessitàvem les jaquetes per sortir al pati? Primer feu que els alumnes s’adonin de les diferències entre les peces de roba que ens posem a l’estiu i les que portem en aquest moment i procureu que aprenguin el nom de les diferents peces de roba que porten ara: pantalons, mitjons, jersei, jaqueta…

  • Després, jugueu al “Veig, veig” i demaneu als nens i les nenes que descobreixin la peça de roba que heu pensat. Els podeu donar pistes descrivint les jaquetes, els pantalons o els mitjons dels nens i nenes. Per exemple: “Veig, veig… una peça de roba de color blau, ratllada, amb taques rodones…”. Podeu aprofitar per treballar també els noms dels colors i els conceptes de llarg i curt, gruixut i fi, etc.

Fem traç i decorem

  • Repartiu les targetes de traços i els dibuixos de les diferents peces de roba i proposeu als nens i nenes decorar-los seguint els models (línies rectes, verticals, horitzontals, ondulades, etc.).
  • Primer han de triar una targeta model i resseguir el traç amb el dit, amb gomets, amb papers de colors o amb altres objectes que tingueu a l’aula. Després d’haver practicat el traç amb el dit, proposeu-los resseguir el traç amb llapis de colors. Poden fer-ho amb els colors que ells prefereixin o bé amb els colors més característics de la tardor (groc, taronja, marró, vermell…).
  • Després de practicar el traç, demaneu-los que triïn un dibuix d’una de les peces de roba i el decorin fent servir el traç treballat anteriorment. Si ho considereu adequat, podeu proposar crear un personatge i “vestir-lo” amb les peces de roba que hagin decorat els nens i nenes. Per fer-ho podeu dibuixar el personatge en un full a part, retallar les peces de roba i enganxar-les-hi o bé dibuixar el personatge en el mateix full on l’alumne ha decorat la peça de roba.

Fem rodolins

L'endevinalla

 

Descarrega’t el rodolí per treballar a l’aula. Després de treballar-ne la rima, jugueu a buscar paraules que tinguin la mateixa rima o bé jugueu a inventar rodolins relacionats amb la tardor o els canvis en l’entorn.

SI TENS EL PROJECTE LECTOESCRIPTURA PER A PRIMER

Proposa als alumnes jugar a confegir paraules que comencin amb les mateixes lletres que les paraules apreses o bé que diguin paraules amb els mateixos cops de veu que bufanda, jaqueta, mitjó