Xavier Carrasco, director editorial de Text – La Galera
El passat 10 d’octubre vam assistir a la Jornada de treball Tecnologia mòbil i aprenentatge, organitzada pel Kid’s Clúster i el seu incansable mànager, Antonio Naranjo. La jornada va comptar amb la presència d’una cinquantena de representants d’empreses de diferents àmbits interessades en les tecnologies i el seu paper en l’educació, i va consistir en tres presentacions i en un treball posterior en set taules de treball diferents.
Els ponents van ser Pere Torrents (Mobile World Capital), Theophilus van Rensburg (M-Ubuntu) i Javier González Casado (Fundación Telefónica), i de les seves exposicions van quedar clars alguns fets que no per sabuts va ser menys interessant de sentir de boca d’experts com ells:
1) Avui hi ha al món 7.000 milions de dispositius connectats a Internet, i aquest mateix any ja n’hi haurà més que habitants al planeta; es preveu que al 2020 cada persona tindrà cinc dispositius connectats a la xarxa. Les tecnologies mòbils tenen una presència absolutament dominant en la nostra societat i estan canviant la nostra manera de viure.
2) El 80% dels joves al nostre país té un telèfon mòbil intel·ligent o una tauleta.
3) Així que l’evidència està servida: les tecnologies mòbils estan cridades a ser protagonistes en el procés que ens ha de portar a una nova manera de treballar, d’aprendre, de relacionar-nos, etc.
4) Al mateix temps, aquestes tecnologies són una oportunitat de creixement econòmic i de creació de llocs de treball.
5) Tots els implicats tenim, doncs, una oportunitat i també un repte i una responsabilitat: com podem fer que la potència d’aquest mitjà reverteixi en una millora de la qualitat de l’ensenyament i en definitiva de la qualitat de vida i de la igualtat d’oportunitats?
Queden obertes unes quantes preguntes, dues de rellevants potser són:
6) Quins projectes, i de quin abast, s’han d’emprendre per acostar-nos a aquests objectius?
7) Qui ha de liderar aquest procés: els centres educatius? L’administració educativa? Les empreses de continguts i serveis?
8) Sembla clar que una peça clau, segurament la que té a les seves mans la possibilitat de fer un canvi real, són els docents, els mestres i professors i professores.
9) Però també ho és que no és just pretendre que emprenguin aquesta feinada titànica sols, i per tant les empreses (i en particular les editorials) tenim també molt a dir-hi i a aportar: escoltant quines són les seves necessitats i les dels seus alumnes i proposant solucions, projectes, itineraris d’aprenentatge, activitats…
I, si em permeteu, en el desè punt ‘escombro’ cap a casa: 10) l’equip de Text-La Galera, sens dubte, ens apuntem en aquest viatge apassionant!
Gràcies, Xavier.
A disposar per a ajudar amb el que calgui des-de KID’S CLUSTER.
Ja sabeu: Fins a on podem arribar plegats?
Gràcies a tu, Antonio. I enhorabona per la jornada. Aquí n’he escrit només una pinzellada, però va valer la pena, sens dubte. Ens anirem veient, segur.