Un huracà molt potent

4 nov. 25 | La Notícia de la Setmana

La setmana passada, l’huracà Melissa va passar per l’illa de Jamaica i per l’est de la de Cuba. Forts vents sostinguts van provocar moltes destrosses materials i, malauradament, també van deixar víctimes mortals. Què en sabem, d’aquests fenòmens meteorològics tan potents?

Font: Official Press

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…

1 Fixeu-vos en la trajectòria que va seguir l’huracà i responeu:

  • Quin dia va travessar Jamaica? I l’est de Cuba?
  • Busqueu informació sobre la velocitat màxima que van assolir els vents sostinguts en passar per Jamaica. Investigueu també quina velocitat màxima van assolir les ràfegues de vent, que són encara més ràpides.

2 Què poden tenir a veure els forts vents dels tornados i dels huracans amb les abelles? Fixeu-vos en aquestes dues imatges, que mostren l’ull de l’huracà Melissa i un borinot, llegiu el text i contesteu:

Les abelles del gènere Bombus són extraordinàriament hàbils en el vol i s’adapten a condicions meteorològiques molt complexes. S’ha estudiat de quina manera mouen les ales per adaptar-se als canvis de direcció i d’intensitat dels fluxos de vent, i s’ha descobert que reaccionen molt millor als canvis bruscos d’intensitat del vent vertical que del vent horitzontal.
Els robots que estudien huracans i tornados tenen una capacitat de maniobra semblant a la de les abelles. Aquesta capacitat els permet enlairar-se i mantenir-se durant força estona dins d’aquests meteors: poden realitzar moviments en vertical, seguint un eix perpendicular a la superfície terrestre, i inclinats, seguint l’eix de simetria d’un tornado. Disposar d’una bona quantitat de dades físiques, com la temperatura, la pressió atmosfèrica, la velocitat del vent o el grau d’humitat, entre d’altres, ajuda a conèixer més bé com es desenvolupen aquests fenòmens meteorològics.

  • Per què estudiar les abelles pot ajudar a construir robots i drons que ens permetin conèixer millor els huracans i els tornados?
  • Com s’anomena la ciència que estudia la natura per millorar les màquines, els objectes i els estris inventats per les persones?

3 Els forts vents i les pluges intenses han arrasat milers d’hectàrees de cultius a Jamaica.

  • Què s’hi cultiva principalment, en aquesta illa del Carib?
  • Per què és tan greu que tots aquests terrenys s’hagin fet malbé?

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit humanístic…

4 El dilluns 3 de novembre, a les 10 del matí, van sonar les alarmes de milions de mòbils de moltes zones de la província de Barcelona. Va ser un simulacre d’emergència. A la pantalla dels mòbils hi va aparèixer aquest missatge:

“Prova d’alerta de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya. En una emergència real rebries instruccions per protegir-te”.

Feu una llista de 5 casos en què us sembla que seria necessari enviar una alerta com aquesta.

  • Seria necessària, per exemple, si s’escapa un lleó d’un zoo? Si s’acosta una tempesta immensa? Si neva? Si es preveu un terratrèmol imminent? Si…?

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…

5 Llegiu aquestes dites, en què apareix la paraula “vent” o noms de tipus de vents, i, entre tota la classe, inventeu-vos-en una de nova que inclogui la paraula “novembre”:

Cel rogent, pluja o vent.

Vent xerrador, no et faci por.

Març ventós, abril plujós.

Vent d’Aragó, aigua al balcó.

Llamps a llevant, vent a ponent.

Val més poc de vent que força de rem.

Vent de llevant, pluja a l’instant.

Vent berguedà, ni plou ni se n’està.

6 Imagina que ets una abella enmig d’un huracà. Escriu un breu monòleg interior sobre el que estàs vivint i sentint. El títol podria ser: “Què fa una abella com jo en un lloc com aquest?”.

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: editorial@text.cat.

Vols rebre la versió descarregable d'aquesta notícia?