Nou rècord de CO₂ a l’atmosfera

21 oct. 25 | La Notícia de la Setmana

La setmana passada, científics de l’Organització Meteorològica Mundial que estudien els nivells de CO2 a l’atmosfera van comunicar que la concentració d’aquest gas ha assolit el nivell màxim mai enregistrat fins ara. Podem continuar cremant petroli, carbó i gas com si no passés res? Parlem-ne!

Font: Pixabay

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…

1 Busqueu quin és el límit de concentració de CO2 a l’atmosfera que no s’hauria de superar.

  • El nivell mundial ha arribat fins als 423,9 ppm (parts per milió), molt per sobre del límit de seguretat. Quin és aquest límit?
  • Des de quan s’enregistren les dades de concentració de CO2 atmosfèric?

2 Fixeu-vos en aquestes dues imatges, llegiu el text i contesteu:

En la primera imatge hi veiem la Terra. En la segona hi podem veure un hort amb un petit hivernacle. El plàstic que cobreix l’hivernacle permet el pas de la llum, que perd energia en travessar-lo i ja no pot tornar a sortir-ne amb tota la seva intensitat: part d’aquesta energia es queda a dins, la qual cosa provoca que la temperatura de l’interior augmenti. Això afavoreix el creixement d’algunes plantes, ja que les protegeix de les temperatures més baixes, sobretot durant l’hivern.
Una atmosfera massa “bruta” de CO2 i altres gasos i materials en suspensió actua com el plàstic dels hivernacles, i provoca que s’escalfi el seu interior, en aquest cas la superfície de la Terra. Això passa perquè l’excés de CO2 a l’atmosfera l’embruta més, la fa més densa, i dificulta que la llum solar que hi arriba reboti cap a l’exterior una altra vegada. Això genera l’efecte hivernacle, que escalfa a poc a poc la Terra.

  • Quina és la gran diferència en relació amb les conseqüències de l’escalfament entre els dos exemples?

Ara, feu dos esquemes a la pissarra: un, de la trajectòria dels raigs de llum que, provinents del Sol, travessen l’atmosfera, i l’altre, de la trajectòria dels raigs que travessen l’hivernacle.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit humanístic…

3 Feu un debat per buscar l’equilibri entre les dues mesures extremes que us proposem en relació amb la contaminació que generem en viatjar, sobretot en cotxe i en avió: 

  • A moltíssima gent li agrada viatjar, i viatjar lluny de casa. Per fer-ho cal conduir, agafar un tren, un vaixell, volar… Com que viatjar en cotxe o avió contamina, i molt, es podrien prendre dues decisions com aquestes:

A) Prohibir qualsevol viatge d’oci, en cotxe o avió: només es podrà viatjar quan sigui estrictament necessari, per feina o salut.

B) No fer res, no cal que ens amoïnem per la contaminació atmosfèrica amb CO2 i l’increment de l’efecte hivernacle que ocasiona: la Terra ja s’autoregula i compensarà d’una manera o altra els nostres excessos.

  • Si haguéssiu d’aprovar una d’aquestes dues mesures, per quina us decantaríeu?

Proposeu-ne una de més equilibrada entre tot el grup classe.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…

4 Comenteu aquesta vinyeta. En quin context es produeix? Esbrina què és la COP, quina funció fa i què vol dir el número que l’acompanya.

© Chappatte, The New York Times

I completeu aquesta altra amb alguna frase que podria estar dient algun dels excursionistes:

© Chappatte

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: editorial@text.cat.

Vols rebre la versió descarregable d'aquesta notícia?