Un nou símbol per a Egipte

12 nov. 25 | La Notícia de la Setmana

En una cerimònia espectacular, amb drons que dibuixaven al cel la màscara de Tutankamon, orquestra simfònica, danses inspirades en l’antic Egipte i representants de més de 80 països, l’1 de novembre es va inaugurar el Gran Museu Egipci del Caire. Es presentava com “el museu més gran del món dedicat a una única civilització”. S’hi exposen més de 100.000 peces arqueològiques i un conjunt mític: el tresor de Tutankamon.

Font: © GEM

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit humanístic…

1 Posem-lo en context: què en saps, de l’antic Egipte? Fàcil!

1 Quin període comprèn l’antic Egipte?

a De 2695 aC – 1070 aC.
b De 2695 aC – 1800 dC.
c De 1070 dC – 1900 dC.

2 A la riba de quin riu es va desenvolupar la civilització egípcia?

a Tigris.
b Nil.
c Eufrates.

3 Com s’anomenaven els reis de l’antic Egipte?

a Faraons.
b Emperadors.
c Visirs.

4 Qui, d’aquestes personalitats, no va governar durant l’antic Egipte?

a Nefertiti.
b Hatxepsut.
c Hammurabi.

5 Quina funció tenien les piràmides? Qui les construïa?

a Habitacional. Esclaus.
b Funerària. Homes lliures per un sou.
c Decorativa. Artistes.

6 Quin nom reben les figures escultòriques de grans dimensions amb cos d’animal i cap humà?

a Obeliscos.
b Colossos.
c Esfinxs.

2 Una mica més difícil. Què en saps, de l’Egipte actual?

1 Quina forma de govern té?

a Una república.
b Una monarquia.
c Una dictadura.

2 Quin president té actualment?

a Abdelfatah Jalil el Sisi.
b Recep Tayyip Erdoğan.
c Vladímir Putin.

3 I l’idioma oficial, quin és?

a L’àrab.
b L’egipci.
c L’arameu.

4 Quina ciutat n’és la capital?

a Memfis.
b El Caire.
c Alexandria.

5 Quina d’aquests grans obres no pertany a Egipte?

a El temple d’Abu Simbel.
b Les piràmides de Guiza i la Gran Esfinx.
c El zigurat d’Ur.

6 Quina, entre aquestes tres, és l’activitat econòmica principal d’Egipte?

a La pesca.
b La tecnologia.
c El turisme.

3 Relacionat amb la darrera pregunta de l’activitat anterior, llegeix aquests titulars (fixa’t en la data de publicació):

a

“L’amenaça terrorista converteix en una ciutat fantasma un dels principals llocs turístics d’Egipte”

Europa Press • 5-04-2016

b

“Egipte va rebre un 21% de turistes més el 2019”

Tourinews • 24-01-2020

c

“Les reserves de turistes estrangers cauen un 80% respecte al mateix període de l’any passat”

El Confidencial • 13-03-2020

d

“El turisme a Egipte torna a créixer”

Tourism Review • 18-10-2022

e

“Egipte activa un pla per recuperar dos milions de turistes l’any”

Cinco Días • 30-01-2025

  • Quins dos factors han estat decisius en la caiguda del turisme a Egipte en els últims deu anys? Recorda què va passar l’any 2020 a tot el món.
  • Amb quin dels titulars anteriors relacionaries la inauguració del Gran Museu Egipci? En quin sentit?

4 Una de les joies del Gran Museu és el tresor de Tutankamon. Llegeix què va dir l’egiptòleg britànic Howard Carter quan va descobrir-lo l’any 1922 a la famosa tomba de la Vall dels Reis:

“Mai no havíem somiat res igual: una cambra que semblava un museu, plena d’objectes, alguns de familiars però d’altres que no havíem vist mai, amuntegats els uns sobre els altres en una profusió interminable.”

Carter examina el sarcòfag de Tutankamon
Font: © Viquipèdia

Màscara del faraó Tutankamon
Font: © GEM

L’egiptologia és la disciplina que estudia les antiguitats egípcies. En relació amb Carter i altres egiptòlegs, llegeix les declaracions d’un responsable del museu:

“Un dels objectius del museu és delectar el públic, però també, amb una plantilla de 300 restauradors, volem retornar als egipcis el centre de gravetat de l’egiptologia, impulsada durant molt de temps per les universitats occidentals. Aquest camp es va crear a Egipte, però ha florit en el món exterior. Volem recuperar-lo.”

  • Com interpretes aquestes paraules? Quina relació hi veus amb Carter?

5 La inauguració del Gran Museu ha impulsat de nou la reclamació d’una de les icones de la civilització egípcia: la pedra de Rosetta.

“L’estrena del nou Gran Museu Egipci fa créixer la pressió al Regne Unit perquè retorni la pedra de Rosetta”

20 Minutos • 2-11-2025

  • On s’exposa, actualment, la pedra de Rosetta?
  • Per què és tan lluny d’Egipte? Què hi té a veure, indirectament, Napoleó Bonaparte?

Bonaparte davant l’esfinx (1867), de Jean-Léon Gérôme

6 La pedra de Rosetta (segle II aC), considerada una de les peces arqueològiques més importants de la humanitat, conté un mateix text en tres versions. Fixa’t en aquest esquema:

  • Quina és la importància d’aquesta font històrica? Què va permetre desxifrar?
  • Per què creus que va ser el grec la llengua que ho va permetre?

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…

7 Trobem l’escriptura jeroglífica tant esculpida en les parets de les tombes i els temples com escrita en papirs. Segueix els passos d’aquest taller per desxifrar jeroglífics.

1 Fixa’t en aquests símbols i en què signifiquen:

Ales: ascensió al cel, naturalesa divina.

Voltor: coneixement del futur i el cel; atribut del faraó.

Serp: principi i fi; atribut de la reialesa.

Fuet: justícia i càstig.

Papir: planta de la vall del Nil, símbol de l’Alt Egipte.

Lotus: planta típica del delta del Nil, símbol del Baix Egipte.

Banyes: esplendor, rajos de sol, acompanyades del disc solar.

Ploma d’estruç: veritat i justícia.

Tiara doble: corona dels faraons, unió de la tiara blanca (Baix Egipte) i la tiara vermella (Alt Egipte).

2 Fixa’t també en els colors que feien servir els antics egipcis: tenen un significat.

  blanc    Puresa i naixement.
  vermell  
Color dels homes, amor i foc.
  groc   Color de les dones, claror i resplendor del foc.
  blau   Saviesa.
  verd   Creació i regeneració.
  or   Immortalitat, ja que l’or no es rovella ni es destrueix.

3 Desxifra què poden representar aquests dibuixos. Descriu els detalls per separat i analitza’ls a partir de les claus simbòliques que has llegit més amunt:

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…

8 A l’entrada del Gran Museu hi ha l’estàtua del faraó Ramsès II. Té més de 3.200 anys d’antiguitat, 11 metres d’alçària i un pes de 80 tones.

Font: © Onda Cero

  • Com es pot moure una estàtua d’aquestes dimensions? Prova de contestar abans de mirar el vídeo.  
Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: editorial@text.cat.

Vols rebre la versió descarregable d'aquesta notícia?