
Et costa llegir?
El dia 8 d’octubre és el dia internacional de la dislèxia. Les persones amb dislèxia tenen dificultats per llegir i escriure. Aquestes dificultats poden influir en l’aprenentatge, però ser dislèctic no vol dir ser més o menys llest. És important detectar la dislèxia al més aviat possible i fer servir els recursos disponibles per millorar les habilitats necessàries per a una bona comprensió quan es llegeix. N’havies sentit a parlar, de la dislèxia?
LLEGIM…
Qui té dislèxia?
Es calcula que entre un 5 i un 7% de la població espanyola té dislèxia. Alguns informes, fins i tot, diuen que afecta 1 de cada 10 persones, però moltes no ho saben. A les persones amb dislèxia els costa, per exemple, reconèixer lletres, paraules o símbols, i tenen més dificultats per llegir i escriure.
Quan es detecta aquest trastorn, sovint a l’escola, s’acompanya els nens i les nenes amb adaptacions que els permeten llegir més fàcilment i millorar en l’escriptura. Així poden seguir les activitats de classe com la resta de companys.
En aquest vídeo de l’InfoK teniu el testimoni de dues nenes amb dislèxia.
Nota per als docents:
- En aquest enllaç teniu un material descarregable per a la detecció de la dislèxia a infantil i primària publicat pel Departament d’Ensenyament.
- Enllaç a la presentació d’una nova eina per a la detecció de la dislèxia i la discalcúlia.
-
Reflexions sobre l’acompanyament de la dislèxia del blog d’Alba Castelltort Valls a Mésvilaweb.
PARLEM…
Sobre la dislèxia
- Quin percentatge de la població espanyola es calcula que té dislèxia? Quantes persones de cada 100 representen?
- Altres dades diuen que 1 de cada 10 persones té dislèxia. Quin percentatge representa això?
- En quin moment se sol detectar la dislèxia? Què es fa quan es detecta?
- Hi ha persones que no saben que són dislèctiques? Què deuen pensar que els passa quan els costa llegir o no entenen el que llegeixen?
Sobre el testimoni de la Maria i la Clara
- Quan li van detectar la dislèxia a la Clara? I a la Maria?
- Com van notar que la Maria tenia dislèxia? I la Clara?
- Què li passa a la Maria amb les paraules, quan llegeix?
- Girava paraules, la Clara? Què li costava fer?
- Quines assignatures li costaven més a la Clara? Per què pensa ella que li costaven?
- Com li adapten els exàmens a la Maria?
- La Clara i la Maria pensen que la dislèxia es pot millorar? Com es pot fer?
- Com es comporten els companys i les companyes de la Clara i la Maria, respecte a la seva dislèxia? Penseu que ho fan bé?
- Què volen ser de grans la Maria i la Clara? Penseu que el fet de tenir dislèxia els fa pensar que no podran? Com és la seva actitud?
Juguem amb les paraules?
(1r, 2n i 3r)
1 Una activitat per aprendre a llegir i escriure és trobar les lletres que formen una paraula.
Feu grups de quatre (dues parelles, així us podeu ajudar) i jugueu a formar paraules. Podeu fer servir aquests cartronets amb paraules i les lletres de l’abecedari. Seguiu aquestes normes:
- Una parella llegeix la paraula (en cada torn la llegeix un dels membres) i l’altra parella l’ha de construir amb les lletres soltes. Es pot controlar el temps, però no és necessari.
- Comproveu si la paraula està ben escrita, comparant el resultat amb el cartronet de lectura.
- Anoteu 2 punts si la paraula és totalment correcta i 1 punt si hi ha només una errada.
- Intercanvieu les tasques.
Després de jugar una estona, comenteu com ha anat.
- Us ho heu passat bé, jugant?
- Què us ha costat més: llegir o “escriure”?
- Hi ha paraules més difícils que d’altres? Quines?
- Us atreviu a aparellar les paraules que rimen?
Ho llegiu tot?
(4t, 5è i 6è)
1 La forma com es presenta un text fa que sigui més agradable de llegir i més entenedor. Ho voleu comprovar?
Feu la prova amb aquest text sobre Guillem Tell. Poseu-vos per parelles o grups petits i llegiu les quatre presentacions diferents. Després, recolliu què us semblen en una taula com aquesta:
Podeu fer creuetes si compleixen la característica o bé ordenar-los segons si compleixin més o menys la característica. També podeu afegir-hi altres aspectes. Comenteu quins aspectes de cada text us sembla que en fan més fàcil la lectura i la comprensió.
Nota per als docents:
- Si teniu alumnes dislèctics a la classe, podeu fer una activitat perquè tots els companys i companyes entenguin la dificultat afegida que els comporta aquest trastorn en el moment de llegir i escriure.
1. Escrivim a la pissarra o projectem paraules escrites amb lletres desordenades, girades o amb tipografies confuses. Fins i tot, canviant lletres per nombres. Per exemple: M4LET4 (MALETA); CRAPTA (CARPETA); ZAVATA (SABATA); ATARIP (PIRATA)
2. Els alumnes intenten llegir les paraules. Després es reflexiona: Com us heu sentit? Ha estat fàcil o difícil? Què us semblaria una ajuda? - Enllaç a un web en anglès sobre les fonts més adequades per facilitar la lectura.
- Enllaç a un estudi que ha desenvolupat una tipografia adequada per a la dislèxia. Si feu clic a la cantonada superior dreta sobre la D, podeu configurar el text de la pàgina en font dislèxica i modificar els tons, mida, etc.
- Enllaç a un web que adapta de manera automàtica webs existents per facilitar-ne la lectura.
Si tens suggeriments, dubtes, crítiques o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol Comentaris sobre el “Saps què ha passat?” a editorial@text.cat.
Vols rebre la versió descarregable d'aquest recurs?

